Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75208
Название: The legal grounds of tariff regulation for railway transportation of goods in the Republic of Poland
Другие названия: Правові засади тарифного регулювання залізничних перевезень вантажів у Республіці Польща
Авторы: Gurzhii, T.
Mushenok, V.
Gurzhii, А.
Ключевые слова: legal regulation, railway transport, railway transportation of goods, transportation, tariff regulation, правове регулювання, залізничний транспорт, залізничні перевезення, перевезення вантажів, тарифне регулювання
Дата публикации: 2024
Библиографическое описание: Gurzhii T. The legal grounds of tariff regulation for railway transportation of goods in the Republic of Poland / T. Gurzhii, V. Mushenok, A. Gurzhii // Науковий вісник Ужгородського національного університету: серія: Право / голов. ред. Ю. М. Бисага – Ужгород, 2024. – Т. 2. Вип. 85. – P. 311 – 315. - Бібліогр.: 314 – 315 p. (6 назв). URL http://visnyk-pravo.uzhnu.edu.ua/article/view/315405/306192
Серия/номер: Право;
Краткий осмотр (реферат): The article revolves around legal and organizational aspects of tariff regulation for freight rail transport in the Republic of Poland. A detailed characterization of the Polish legislation on tariff regulation of freight transportation by rail was carried out. Its correlation with the requirements of the Directive 2012/34/EU of the European Parliament and of the Council of 21 November 2012 Establishing a single European railway area is highlighted.The main provisions of the Law of the Republic of Poland “On Railway Transport” in the part of the tariff regulation of railway freight transportation has been analysed. It has been stated, that this Law ensures the flexibility of railway transport tariffs and significantly contributes to liberalization of the national market of transport services in Poland.On the example of Poland, it has been proven that the liberalization of the tariff regulation of railway transportation ensures a reasonable balance between the economic interests of the state and private business. In general tariff regulation of railway transportation of goods in the Republic of Poland is characterized by high efficiency.It has been established that the development of the legal basis for the tariff regulation of rail freight transportation in the Republic of Poland is dominated by the trends towards the creation of a competitive rail freight transportation market; liberalization of tariff regulation of railway transportation; ensuring non-discriminatory access to railway transport infrastructure; inclusion of an investment component in tariffs for mandatory infrastructure access services.It was concluded that the outlined trends serve as a reliable reference point for the development of the legal basis for the tariff regulation of rail freight transportation in Ukraine, which is confidently moving towards integration into the EU economic system. Their consideration is an important step on the way of regulatory adaptation to the acquis communautaire of the European Union. Systematic consideration of these trends when updating industry legislation will significantly contribute to ensuring the stability, safety and economic return of rail freight transportation.
У статті досліджуються правові та організаційні аспекти тарифного регулювання залізничних перевезень вантажів у Республіці Польща. Здійснено детальну характеристику польського законодавства про тарифне регулювання перевезень вантажів залізничним транспортом. Висвітлено питання його кореляції з вимогами Директиви Європейського Парламенту і Ради Європи від 21.11.2012р. No2001/14/ЄС “Створення єдиного європейського залізничного простору”. Розкрито зміст основних положень Закону Республіки Польща “Про залізничний транспорт” в частині тарифного регулювання залізничних перевезень вантажів. Констатовано, що цей Закон забезпечує гнучкість тарифів на залізничному транспорті та є важливим інструментом лібералізації національного ринку транспортних послуг у Польщі та Європейському Союзі. На прикладі Польщі продемонстровано, що лібералізація тарифного регулювання залізничних перевезень забезпечує розумний баланс між економічними інтересами держави та приватного бізнесу. Доведено, що в цілому тарифне регулювання залізничних перевезень вантажів у Респу-бліці Польща характеризується високою ефективністю.Встановлено, що у розвитку правових засад тарифного регулювання залізничних перевезень вантажів у Республіці Польща домінують тенденції щодо створення конкурентного ринку вантажних перевезень на залізничному транспорті; лібералізації тарифного регулювання залізничних перевезень; забезпечення недискримінаційного доступу до інфраструктури залізничного транспорту; включення інвестиційної складової у тарифи на обов’язкові послуги з доступу до інфраструктури. Зроблено висновок про те, що окреслені тенденції слугують надійним орієнтиром для розбудови правових засад тарифного регулювання залізничних вантажоперевезень в Україні, яка впевнено рухається шляхом інтеграції до економічної системи ЄС. Їх урахування є важливим кроком на шляху регуляторної адаптації до acquis communautaire Європейського Союзу. Системне урахування цих тенденцій при оновленні галузевого законодавства істотно сприятиме забезпеченню стабільності, безпеки та економічної віддачі залізничних вантажоперевезень.
Тип: Text
Тип публикации: Стаття
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75208
ISSN: 2307-3322
Располагается в коллекциях:2024 / Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право. Випуск 85. Том 2

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
315405-Текст статті-730427-1-10-20241117.pdf329.02 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.