Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75236
Title: Особливості антикризового управління підприємством на засадах стратегії франчайзингу
Other Titles: Features of anti-crisis management of an enterprise based on the franchise strategy
Authors: Стручок, Н. М.
Keywords: франчазинг, франчайзер, франчайзі, стратегія, кризовий менеджмент, підприємство, franchising, franchisor, franchisee, strategy, crisis management, enterprise
Issue Date: 2025
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Стручок, Н. М. Особливості антикризового управління підприємством на засадах стратегії франчайзингу / Н. М. Стручок // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / редкол.: М. М. Король (голов. ред.), М. М. Палінчак, Я. П. Дроздовський та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2025. – Вип. 55. – С. 119–123. – Бібліогр.: с. 122–123 (17 назв); рез. укр., англ. URL http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/55_2025ua/19.pdf
Series/Report no.: Міжнародні економічні відносини та світове господарство;
Abstract: У статті розкрито зміст дослідження в межах тематики особливості антикризового управління підприємства на засадах стратегії франчайзингу. Узагальнено підходи вітчизняних та міжнародних дослідників до змісту поняття кризовий менеджмент, що дозволило сформувати власне бачення змісту цієї дефініції. Узагальнення здійснено визначаючи три позиції антикризового управління, як комплексну систему, структурований процес та механізм. Проаналізовано динаміку зміни кількості суб'єктів підприємництва впродовж 2014-2023 років. Обґрунтовано доцільність залучення франчайзингу як конкурентної стратегії організації бізнесу для вітчизняної економіки в умовах сьогодення. Окреслено основні характеристики франчайзингу. Сформовано критерії, що визначають співпрацю для підприємства на основі стратегії франчайзингу. Визначено основні тенденції ринку франчайзингових послуг в Україні.
The article reveals the content of the study within the framework of the features of anti-crisis management of an enterprise based on the principles of franchising strategy. The approaches of domestic and international researchers to the content of the concept of crisis management are summarized, which allowed us to form our own vision of the content of this definition. Generalization effectively defines the three positions of crisis management as a comprehensive system, a structured process, and a mechanism. The author's vision of the content of the concept of anti-crisis management is elaborated as a complex system of actions, mechanisms, and tools for preventing crises, responding to crises, and overcoming the consequences of crises that accompany imbalances in the functioning of society, a country, a region, and an enterprise. The dynamics of changes in the number of business entities during 2014–2023 are analyzed. The assessment of the franchise services market was carried out based on the following indicators: the volume of export of franchise and own brand services, the volume of import of franchise and own brand services, the number of establishments. The feasibility of involving franchising asa competitive strategy for organizing business for the domestic economy in today's conditions is substantiated. Criteria have been formed that determine cooperation for an enterprise based on a franchising strategy. It is noted that the crisis in which the Ukrainian economy found itself under the influence of external threats acted as a catalyst for the search for effective mechanisms for the development of entrepreneurship. Franchising is a relevant and effective strategy. Franchising will allow not only to activate entrepreneurial activity in the country, but also to attract investments and increase their innovative component. The main characteristics of franchising are outlined. The main trends of the franchising services market in Ukraine are identified. According to the results of the analysis, it was noted that the stability and progressive development of the franchising model as a crisis management tool in the face of global changes provide positive results, manifested in an increase in production and sales volumes, the creation of new divisions, and the creation of jobs.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75236
ISSN: 2413-9971
Appears in Collections:2025 / Науковий вісник УжНУ Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 55



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.