Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75242
Title: Співвідношення юридичної науки, освіти та практики: пошук балансу між фундаментальною юридичною підготовкою та практичними навичками
Other Titles: The relationship of legal science, education, and practice: finding a balance between fundamental legal education and practical skills
Authors: Барабаш, О. О.
Keywords: юридична наука, юридична освіта, юридична практика, суспільні відносини, юриспруденція, юридична професія, професійні компетенції, навчання, legal science, legal education, legal practice, public relations, jurisprudence, legal profession, professional competences, training
Issue Date: 2024
Citation: Барабаш О. О. Співвідношення юридичної науки, освіти та практики: пошук балансу між фундаментальною юридичною підготовкою та практичними навичками / О. О. Барабаш // Науковий вісник Ужгородського національного університету: серія: Право / голов. ред. Ю. М. Бисага – Ужгород, 2024. – Т. 1. Вип. 82. – С. 11 – 18. – Бібліогр.: 17 – 18 с. (18 назв). URL http://visnyk-pravo.uzhnu.edu.ua/article/view/303522/295589
Series/Report no.: Право;
Abstract: У статті досліджено поняття юридичної науки, освіти та практики в контексті їх взаємодії. Зазначено, що основним завданням вітчизняної системи вищої юридичної освіти стає пошук балансу між фундаментальною теоретичною підготовкою та практичними навичками. Для деяких видів юридичної практики необхідні ґрунтовні знання у сфері і національного, і міжнародного права. Чимало вишів орієнтуються на вивчення законодавства інших країн та іноземних мов. Окрім того, сучасні політичні процеси вимагають переробки робочих програм дисциплін, наприклад, пов’язаних з діяльністю міжнародних організацій. Для майбутнього професіонала вважаємо важливим не лише закріплювати теоретичні знання й механічні навички, а й формувати юридичне мислення (розвивати аналіз, аргументацію, ухвалення рішень, відповідальність). Наголошено, що зміни у сфері правничої освіти закріплені у Звіті Єврокомісії стосовно прогресу України щодо вступу до ЄС, що був оприлюднений у листопаді 2023 року. Серед іншого там є вимоги: чітко розмежувати юридичну освіту та підготовку кадрів для органів правопорядку; посилити вимоги до вступу в правничі школи та вимоги ліцензування юридичних шкіл; запровадити прозорий розподіл державного замовлення; переглянути освітні програми з акцентом на етику, практичну підготовку, право ЄС та міжнародні обміни; впровадити ЄДКІ. При модернізації юридичної освіти також важливо звернути увагу на процес навчання, зокрема треба урізноманітнити види діяльності студентів. Крім традиційних лекцій, семінарів та зазначених раніше практик, для майбутніх юристів важливим є досвід написання курсових і випускних кваліфікаційних робіт, участь у модельних процесах, оскільки це дозволяє формувати загальну і правову культуру письма та мовлення, правову позицію у справі та навички ведення дискусії. Зроблено висновок, що в сучасній Україні відбувається становлення нових правових механізмів, що знайшло свій прояв, зокрема, в активній законотворчості, мають місце якісні зміни у правосвідомості, враховуючи і професійну. За таких умов професійна юридична освіта, що передбачає формування у студентів практичних навичок, стає безцінною. При збереженні підготовки професіоналів для вузької сфери юридичної діяльності має водночас розвиватися й університетська освіта на ґрунті вітчизняної і європейської юридичної науки. Студент університету зможе стати хорошим фахівцем тільки за умови, коли він вивчає юридичні поняття, категорії, конструкції і способи їх вираження в різних правових реаліях. Такі знання не застаріють і через кілька років, навіть якщо зміниться чинне законодавство.
The article examines the concept of legal science, education and practice in the context of their interaction. It is noted that the main task of the domestic system of higher legal education is to find a balance between fundamental theoretical training and practical skills. Some types of legal practice require thorough knowledge in the field of both national and international law. Many universities focus on studying the legislation of other countries and foreign languages. In addition, modern political processes require revision of work programs of disciplines, for example, related to the activities of international organizations. For the future professional, we consider it important not only to consolidate theoretical knowledge and mechanical skills, but also to form legal thinking (develop analysis, argumentation, decision-making, responsibility). It is emphasized that the changes in the field of legal education are enshrined in the Report of the European Commission on Ukraine’s progress towards joining the EU, which was published in November 2023. Among other things, there are requirements: to clearly distinguish between legal education and personnel training for law enforcement agencies; strengthen law school admission requirements and law school licensing requirements; introduce a transparent distribution of state orders; review educational programs with an emphasis on ethics, practical training, EU law and international exchanges; implement EDKI. When modernizing legal education, it is also important to pay attention to the learning process, in particular, it is necessary to diversify the activities of students. In addition to traditional lectures, seminars and the previously mentioned practices, the experience of writing coursework and final qualification papers, participation in model processes is important for future lawyers, as this allows for the formation of a general and legal culture of writing and speech, a legal position in a case and the skills of conducting a discussion. It is concluded that new legal mechanisms are being formed in modern Ukraine, which is manifested, in particular, in active law-making, qualitative changes are taking place in legal awareness, including professional awareness. Under such conditions, professional legal education, which involves the formation of students’ practical skills, becomes invaluable. While preserving the training of professionals for a narrow field of legal activity, university education on the basis of domestic and European legal science should be developed at the same time. A university student will be able to become a good specialist only if he studies legal concepts, categories, constructions and ways of their expression in various legal realities. Such knowledge will not become obsolete in a few years, even if the current legislation changes.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75242
ISSN: 2307-3322
Appears in Collections:2024 / Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право. Випуск 82. Том 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
303522-Текст статті-701166-1-10-20240508.pdf430.35 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.