Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75271
Назва: | Адаптація національного законодавства до права ЄС: досвід держав-членів та держав-кандидатів для України |
Інші назви: | Adaptation of national legislation to EU law: experience of member states and candidate states for Ukraine |
Автори: | Риндюк, В. І. Кучинська, О. Ю. |
Ключові слова: | адаптація національного законодавства, право ЄС, держави-члени ЄС, держави-кандидати на вступ в ЄС, adaptation of national legislation, EU law, EU member states, candidate states for joining the EU |
Дата публікації: | 2024 |
Бібліографічний опис: | Риндюк В. І. Адаптація національного законодавства до права ЄС: досвід держав-членів та держав-кандидатів для України / В. І. Риндюк, О. Ю. Кучинська // Науковий вісник Ужгородського національного університету: серія: Право / голов. ред. Ю. М. Бисага – Ужгород, 2024. – Т. 1. Вип. 82. – С. 120 – 126. – Бібліогр.: 125 – 126 с. (14 назв). URL http://visnyk-pravo.uzhnu.edu.ua/article/view/303624/295665 |
Серія/номер: | Право; |
Короткий огляд (реферат): | Статтю присвячено аналізу досвіду держав-членів ЄС та держав-кандидатів на вступ до ЄС у сфері адаптації національних законодавств до права ЄС. Актуальність теми обумовлена тим, що 23 червня 2022 року Україна отримала статус держави-кандидата на членство в ЄС та сьогодні впритул наблизилася до початку переговорного процесу про вступ до ЄС. Переговори про вступ до ЄС передбачають скринінг відповідності національного законодавства держави-кандидата праву ЄС з метою виявлення відмінностей між ними в кожній частині переговорів. Після скринінгу розпочинаються безпосередні переговори про умови, за яких держава-кандидат приймає та застосовує право ЄС. Кожна держава-кандидат діє за окремим графіком і може бути прийнята до ЄС настільки швидко, наскільки швидко вона зможе адаптувати національне законодавство до права ЄС (вирішальний критерій членства у ЄС). Адаптація національного законодавства країни-кандидата до права ЄС є довготривалим процесом, який продовжується навіть після набуття державою повноправного членства в ЄС. Йдеться не лише про формальну адаптацію законодавства, а й про створення інституцій, що забезпечують його дотримання й реалізацію на практиці. Україні, яка знаходиться на початку переговорного етапу, пришвидшити шлях до ЄС допоможе використання позитивного та врахування негативного досвіду інших держав щодо адаптації національного законодавства до acquis ЄС.Досвід країн-членів ЄС показує, що процес входження до ЄС, та пов’язаної з ним адаптації національного законодавства, вони долали шляхом різних правових та інституційних механізмів, проте завжди в тій чи іншій формі успіх залежав від узгодженості дій парламенту та уряду. Зокрема, це розробка та виконання програм адаптації національного законодавства до права ЄС; створення спеціальних інституцій відповідальних за європейську інтеграцію; консультативна, методична та фінансова допомога ЄС та держав-членів; контроль проектів нормативно-правових актів на предмет дотримання права ЄС; високий рівень координації діяльності органів державної влади задіяних в процесі адаптації законодавства до права ЄС тощо. Разом з тим, основною запорукою успішної євроінтеграції є наявність політичної волі здійснювати необхідні реформи в державі, швидкий перехід від декларування намірів стати повноправним членом ЄС до конкретних дій на цьому шляху, а також підтримка громадянського суспільства. Адаптація національного законодавства до права ЄС як процес приведення законів України та інших нормативно-правових актів у відповідність із acquis ЄС є, в першу чергу, окремим напрямом правотворчої діяльністю, який потребує належного правового, інституційного, методичного, організаційного та кадрового забезпечення. Водночас, досвід інших держав свідчить про те, що наближення національної правової системи до права ЄС має охоплювати також правозастосування та тлумачення права у дусі правових стандартів ЄС. The article is analyzed the experience of EU member states and candidate states for EU accession in the sphere of adaptation of national legislation to EU law. The relevance of the topic is due to the fact that on June 23, 2022, Ukraine received the status of a candidate state for EU membership, and today it is very close to the beginning of the negotiation process on joining the EU. Negotiations on accession to the EU provide for the screening of the compliance of the national legislation of the candidate state with EU law in order to identify differences between them in each part of the negotiations. After the screening, direct negotiations begin on the conditions under which the candidate state accepts and applies EU law. Each candidate country operates according to a separate schedule and can be accepted into the EU as quickly as it can adapt its national legislation to EU law (a decisive criterion for EU membership). Adaptation of the national legislation of the candidate country to EU law is a long-term process that continues even after the state has acquired full membership in the EU. It is not only about the formal adaptation of legislation, but also about the creation of institutions that ensure its compliance and implementation in practice. Ukraine, which is at the beginning of the negotiation stage, will be helped to speed up its path to the EU by using the positive and taking into account the negative experience of other states in adapting national legislation to the EU acquis.The experience of the EU member states shows that they overcame the process of joining the EU and the related adaptation of national legislation through various legal and institutional mechanisms, but always in one form or another, success depended on the coordination of the actions of the parliament and the government. In particular, it is the development and implementation of programs for the adaptation of national legislation to EU law; establishment of special institutions responsible for European integration; consultative, methodical and financial assistance of the EU and member states; control of projects of normative legal acts for compliance with EU law; a high level of coordination of the activities of state authorities involved in the process of adapting legislation to EU law, etc. At the same time, the main guarantee of successful European integration is the presence of the political will to carry out the necessary reforms in the state, a quick transition from declaring intentions to become a full member of the EU to concrete actions along the way, as well as the support of civil society. The adaptation of national legislation to EU law as a process of bringing the laws of Ukraine and other normative legal acts into compliance with the EU acquis is, first of all, a separate direction of law-making activity that requires proper legal, institutional, methodological, organizational and personnel support.However, the experience of other countries shows that the approximation of the national legal system to the EU law should also include the application and interpretation of the law in the spirit of the EU legal standards. |
Тип: | Text |
Тип публікації: | Стаття |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75271 |
ISSN: | 2307-3322 |
Розташовується у зібраннях: | 2024 / Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право. Випуск 82. Том 1 |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
303624-Текст статті-701423-1-10-20240509.pdf | 348.41 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.