Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75335
Назва: Аналіз креативної метафори у ракурсі сучасної теорії релевантності
Інші назви: Analysis of creative metaphor from the perspective of modern relevance theory
Автори: Бречак, О. О.
Ігнатенко, І. П.
Лемешко, Ж. Л.
Ключові слова: креативна метафора, теорія релевантності, ад хок концепт, емерджентні властивості, ад хок ознаки, імплікатура, експлікатура, creative metaphor, Relevance Theory, ad hoc concept, emergent properties, ad hoc characteristics, implicature, explicature
Дата публікації: 2025
Видавництво: Видавничий дім «Гельветика»
Бібліографічний опис: Бречак, О. О. Аналіз креативної метафори у ракурсі сучасної теорії релевантності / О. О. Бречак, І. П. Ігнатенко, Ж. Л. Лемешко // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2025. – Т. 1, вип. 39. – С. 69–74. – Бібліогр.: с. 73–74 (25 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/39/part_1/14.pdf
Серія/номер: Закарпатські філологічні студії;
Короткий огляд (реферат): У статті запропоновано алгоритм аналізу креативної метафори, що поєднує такі інструменти теорії релевантності, що застосовуються до аналізу метафоричних виразів, як екплікатура, ад хок концепт, ад хок ознаки, слабки і сильні імплікатури та емерджентні властивості метафори. Дослідження засвідчує, що інтегративне значення метафори, що відповідає презумпції оптимальної релевантності, поєднує контекстуальні припущення, експлікатуру, сильну імплікатуру, а також слабкі імплікатури, асоційовані з емерджентними властивостями метафори. Виопрацьований у статті алгоритм когнітивної обробки креативної метафори включає п’ять ланок аналізу. По-перше, інтерпретатор здійснює інференцію експлікатури на основі адаптації до концепту-цілі ядерної ад хок характеристики джерельного ад хок концепту. По-друге, виводиться імплікатура, що ґрунтується на неядерній ад хок характеристиці з енциклопедичного запису концепту-джерела і підтримується контекстуальними припущеннями – доступним для обробки знанням про концепти бренду, якому належить метафоричний слоган і на яких він вибудовує свою ідентичність. По-третє, когнітивна обробка продовжується у напрямку інференції слабких імплікатур на основі проекції на ціль додаткових неядерних ад хок властивостей з енциклопедичного запису джерельного концепту. По-четверте, здійснюється виведення на основі слабких імплікатур емерджентних властивостей метафори. По-п’яте, інферується оптимально релевантна інтегративна імплікатура, що є значенням креативної метафори і задовольняє поточним очікуванням релевантності, оскільки обсяг зусиль, витрачених на її обробку, виправданий отриманими позитивними когнітивними ефектами: уточненням контекстуальних пресуппозицій, підкріпленням наявних енциклопедичних знань, набуттям нової інформації про цільовий домен метафори. У статті підтверджено гіпотезу про те, що процес когнітивної обробки метафоричного виразу є послідовною адаптацією до концепту-цілі ядерних і периферійних ад хок ознак з енциклопедичного запису концепту-джерела, з урахуванням контекстуальних припущень. Доведено, що емерджентні властивості метафори є похідними від однієї чи сукупності слабких імплікатур як проекцій неядерних характеристик ад хок концепту джерела на ціль. Перспективою подальших досліджень вбачаємо аналіз креативної метафори з погляду теорій, що модифікують теорію концептуальної метафори.
The article proposes an algorithm for analyzing creative metaphor that combines tools from Relevance Theory applied to metaphorical expressions, such as ad hoc concepts, ad hoc characteristics, weak and strong implicatures, explicature, and emergent properties of the metaphor. The research confirms that the integrative meaning of the metaphor, corresponding to the presumption of optimal relevance, integrates contextual assumptions, explicature, strong implicature, and weak implicatures associated with emergent properties of the metaphor. The developed algorithm for cognitive processing of creative metaphor in the article includes 5 stages of analysis. Firstly, the interpreter makes an inference of explicature based on adaptation to the concept-target of the core ad hoc property of the source concept. Secondly, implicature is derived based on non-core ad hoc characteristics from the encyclopedic entry of the source concept and supported by contextual assumptions—accessible knowledge about the brand concepts to which the metaphorical slogan belongs and on which it builds its identity. Thirdly, cognitive processing continues towards inferring weak implicatures based on projecting additional non-core ad hoc properties from the encyclopedic entry of the source concept onto the target. Fourthly, emergent properties of the metaphor is inferred based on weak implicatures. Fifthly, an optimally relevant integrative implicature is inferred, which is the meaning of the creative metaphor and satisfies current expectations of relevance, as the effort expended in processing it is justified by positive cognitive effects: clarification of contextual presuppositions, reinforcement of existing encyclopedic knowledge, and acquisition of new information about the target domain of the metaphor. The article confirms the hypothesis that the cognitive processing of metaphorical expression is a sequential adaptation to the target of the core and peripheral ad hoc characteristics from the encyclopedic entry of the source concept, taking into account contextual assumptions. It is proven that emergent properties of the metaphor are derivatives of one or a combination of weak implicatures as projections of non-core characteristics of the ad hoc source concept onto the target. The perspective of further research includes analyzing creative metaphor from the perspectives of theories modifying the Theory of Conceptual Metaphor.
Тип: Text
Тип публікації: Стаття
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75335
ISSN: 2663-4899
Розташовується у зібраннях:2025 / Закарпатські філологічні студії. Випуск 39 (Том 1)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
АНАЛІЗ КРЕАТИВНОЇ МЕТАФОРИ.pdf384.62 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.