Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75425
Title: До питання актуальності заборони чергових парламентських виборів в Україні під час воєнного стану
Other Titles: Regarding the relevance of banning regular parliamentary elections in Ukraine during martial law
Authors: Монастирський, М. В.
Keywords: Конституція України, війна, пандемія COVID-19, законодавча помилка, відтермінування виборів, перенесення виборів, затримані вибори, відкладені вибори, Constitution of Ukraine, war, COVID-19 pandemic, legislative error, postponement of elections, delayed elections, postponed elections
Issue Date: 2024
Citation: Монастирський М. В. До питання актуальності заборони чергових парламентських виборів в Україні під час воєнного стану / М. В. Монастирський // Науковий вісник Ужгородського національного університету: серія: Право / голов. ред. Ю. М. Бисага – Ужгород, 2024. – Т. 1. Вип. 82. – С. 223 – 229. – Бібліогр.: 228 – 229 с. (16 назв). URL http://visnyk-pravo.uzhnu.edu.ua/article/view/303971/295946
Series/Report no.: Право;
Abstract: Стаття присвячена дискусійному в Україні питанню законодавчої заборони чергових парламентських виборів в період дії спеціального правового режиму воєнного стану. Розкрито зміст цієї дискусії. З метою підтвердження або спростування гіпотези про помилковість законодавчої заборони проведення чергових парламентських виборів в Україні в умовах воєнного стану досліджено новий для цієї дискусії міжнародний досвід впливу пандемії COVID-19 на проведення політичних виборів у 2020 р. Зʼясовано, що в умовах надзвичайної ситуації загрози життю громадян під час цієї світової епідемії держави не забороняли проведення виборів, а навпаки, проводили ці вибори або переносили дату проведення цих виборів, відтерміновували проведення цих виборів тощо. З чого зроблений висновок про те, що в міжнародній юридичній практиці поняття заборони виборів і поняття перенесення виборів не є тотожними: законодавча заборона виборів є законодавчою забороною виборів, а перенесення запланованої дати виборів не є законодавчою забороною виборів.З огляду на цей висновок запропоновано уточнення предмету цієї дискусії. Зауважено, що зараз ця дискусія ведеться навколо дилеми між забороняє чи не забороняє Конституція України проведення чергових парламентських виборів в умовах воєнного стану. А з точки зору юридичного досвіду пандемії-2020, дискусійним мало би бути питання, чи Основний Закон України ці вибори забороняє або відтерміновує. Підкреслена важливість цього уточнення для розвʼязання цієї дискусії, а також для законодавчого забезпечення проведення майбутніх перших післявоєнних парламентських виборів. Виявлена суттєва різниця законодавчого забезпечення цих майбутніх парламентських виборів в залежності від того, чи під час воєнного стану заборонені Основним Законом чергові парламентські вибори, чи не заборонені, а перенесені. Проаналізовано кожен з цих варіантів. Зʼясовано, що у разі перенесення проведення чергових парламентських виборів на час дії режиму воєнного стану майбутні перші післявоєнні парламентські вибори будуть тими самими черговими виборами Верховної Ради України десятого скликання, якими і мали би бути 29 жовтня 2023 р. А у випадку заборони проведення цих виборів під час воєнного стану зʼявляється юридична невизначеність стосовно виду цих перших парламентських виборів в повоєнний час: вони не будуть ні черговими, ні позачерговими, а будуть невідомо якими. В якості висновку підкреслюється важливість продовження цієї дискусії навколо нової уточненої дилеми між забороною цих виборів і відтермінуванням цих виборів. Особливо підкреслюється важливість продовження вивчення відповідного міжнародного досвіду.
The article is devoted to the controversial issue in Ukraine of the legislative ban on regular parliamentary elections during the period of the special legal regime of martial law. The content of this discussion is disclosed. In order to confirm or refute the hypothesis about the fallacy of the legislative ban on holding regular parliamentary elections in Ukraine under martial law, the international experience of the COVID-19 pandemic was studied. This is a new international experience for this discussion. It was found out that in the conditions of an emergency situation of threats to the lives of citizens during this global epidemic, the states did not prohibit the holding of elections, but on the contrary, held these elections or postponed the date of these elections, postponed the holding of these elections, etc. From which it was concluded that in international legal practice, the concept of banning elections and the concept of postponement of elections are not the same: a legislative ban on elections is a legislative ban on elections, and the postponement of the planned election date is not a legislative ban on elections.In view of this conclusion, clarification of the subject of this discussion is proposed. It is noted that this discussion is currently being conducted between whether or not the Constitution of Ukraine prohibits the holding of regular parliamentary elections under martial law. And from the point of view of the experience of the pandemic-2020, this discussion should be legally accurate between the banning of these elections and the postponement of these elections in the Constitution of Ukraine. The importance of this clarification for the resolution of this debate, as well as for the legislative provision of the future post-war parliamentary elections, is emphasized.A significant difference in the legislative support for these upcoming parliamentary elections was revealed, depending on whether the regular parliamentary elections were prohibited by the Constitution of Ukraine during martial law, or not prohibited, but postponed. Each of these options has been analyzed. It has been clarified that in the event of the postponement of the regular parliamentary elections during the period of martial law, the future first post-war parliamentary elections will be the same regular elections of the Verkhovna Rada of Ukraine of the tenth convocation, which should have been held on October 29, 2023. And in the case of a ban on holding these elections under during martial law, there is legal uncertainty regarding the type of these first parliamentary elections after martial law: they will be neither regular nor extraordinary, but they will be unknown.As a conclusion, the importance of continuing this debate around the newly refined dilemma between the banning of these elections and the postponement of these elections is stated. The importance of continuing to study relevant international experience is especially emphasized.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75425
ISSN: 2307-3322
Appears in Collections:2024 / Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право. Випуск 82. Том 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
303971-Текст статті-702164-1-10-20240513.pdf366.71 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.