Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75428
Title: | Філософські погляди на освіту Пантелеймона Куліша: до питання про сутність та спрямованість освіти як конституційно-правової категорії |
Other Titles: | Philosophical views on education by Panteleimon Kulish: on the question of the essence and direction of education as a constitutional and legal category |
Authors: | Продан, Вікторія Іванівна |
Keywords: | освіта, право на освіту, конституційно-правове регулювання права на освіту, філософія освіти, education, right to education, constitutional and legal regulation of the right to education, philosophy of education |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Продан В. І. Філософські погляди на освіту Пантелеймона Куліша: до питання про сутність та спрямованість освіти як конституційно-правової категорії / В. І. Продан // Науковий вісник Ужгородського національного університету: серія: Право / голов. ред. Ю. М. Бисага – Ужгород, 2024. – Т. 1. Вип. 82. – С. 242 – 246. – Бібліогр.: 246 с. (12 назв). URL http://visnyk-pravo.uzhnu.edu.ua/article/view/303986/295964 |
Series/Report no.: | Право; |
Abstract: | В межах даної статті нами розглядаються філософські погляди видатного українського письменника та громадського діяча Пантелеймона Куліша стосовно сутності та спрямованості освіти. Стаття присвячена вивченню концепції освіти у контексті конституційно-правових аспектів, що визначають роль освіти в формуванні національної ідентичності та громадянського суспільства.В роботі розглядаються основні ідеї, які висвітлює Пантелеймон Куліш у своїх творах та публікаціях щодо значення освіти як складової розвитку особистості та формування національної свідомості. Зокрема, стаття розглядає філософські аспекти освітнього процесу, підкреслюючи роль української мови та культури в освітньому середовищі. Аналізується, як погляди Куліша можуть бути застосовані у контексті конституційно-правових питань, що стосуються освіти. Зокрема, встановлено, що погляди Пантелеймона Куліша можуть бути застосовані у контексті конституційно-правових питань, що стосуються освіти через наступні ключові аспекти:- мовна та культурна ідентичність (акцент на рідній мові та культурі у процесі освіти. Зокрема, погляди філософа можна застосовувати в контексті прав людини на освіту, що включає право на вивчення та використання власної мови в освітньому процесі);- формування громадянської свідомості (підкреслення значення освіти в формуванні національної ідентичності та громадянської свідомості. Зазначене, зокрема, може викликати необхідність в конституційних принципах, які гарантують доступ до освіти, її якість та напрямок, спрямований на розвиток громадянського самоусвідомлення);- право на доступну освіту (Куліш підтримував ідею доступності освіти для всіх верств суспільства. Його погляди можна інтегрувати в конституційні принципи, що стосуються загального права на освіту та її відповідність принципам соціальної справедливості);- роль сім’ї в освіті (погляди філософа щодо ролі сім’ї у вихованні можуть сприяти забезпеченню розвитку та утвердженню інституту сім’ї в контексті конституційних гарантій. Останнє може включати право батьків на виховання дітей та відповідальність за їхню освіту тощо).Стаття відкриває нові шляхи розуміння філософії освіти Куліша в контексті її ролі у суспільному та конституційному розвитку. Within the scope of this article, we consider the philosophical views of the outstanding Ukrainian writer and public figure Panteleimon Kulish regarding the essence and direction of education. The article is devoted to the study of the concept of education in the context of constitutional and legal aspects that determine the role of education in the formation of national identity and civil society.The work examines the main ideas highlighted by Panteleimon Kulish in his works and publications regarding the importance of education as a component of personality development and the formation of national consciousness. In particular, the article examines the philosophical aspects of the educational process, emphasizing the role of the Ukrainian language and culture in the educational environment.It is analyzed how Kulish’s views can be applied in the context of constitutional and legal issues related to education. In particular, it was established that the views of Panteleimon Kulish can be applied in the context of constitutional and legal issues related to education due to the following key aspects:- linguistic and cultural identity (emphasis on the native language and culture in the educational process. In particular, the views of the philosopher can be applied in the context of human rights to education, which includes the right to learn and use one’s own language in the educational process);- formation of civic consciousness (underscoring the importance of education in the formation of national identity and civic consciousness. This, in particular, may cause the need for constitutional principles that guarantee access to education, its quality and the direction aimed at the development of civic self-awareness);- the right to accessible education (Kulish supported the idea of accessible education for all layers of society. His views can be integrated into the constitutional principles concerning the general right to education and its compliance with the principles of social justice);- the role of the family in education (the philosopher’s views on the role of the family in education can contribute to ensuring the development and approval of the institution of the family in the context of constitutional guarantees. The latter can include the right of parents to raise children and responsibility for their education, etc.).The article opens new ways of understanding Kulish’s philosophy of education in the context of its role in social and constitutional development. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75428 |
ISSN: | 2307-3322 |
Appears in Collections: | 2024 / Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право. Випуск 82. Том 1 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
303986-Текст статті-702205-1-10-20240513.pdf | 368.83 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.