Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75598
Title: Ефективні форми позакласної роботи в процесі вивчення української літератури в школі
Other Titles: Effective forms of extracurricular activities in process of learning the Ukrainian literature at school
Authors: Корнілова, К. О.
Резніченко, Ю. О.
Keywords: медійність, діяльнісний напрям, мотивація, інноваційні методи, програмові навчальні теми, інтерактивне навчання, media, activity direction, innovative methods, programme learning topics, interactive learning
Issue Date: 2025
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Корнілова, К. О. Ефективні форми позакласної роботи в процесі вивчення української літератури в школі / К. О. Корнілова, Ю. О. Резніченко // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2025. – Т. 1, вип. 39. – С. 267–271. – Бібліогр.: с. 271 (10 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/39/part_1/47.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: У статті розглядається сукупність методик для якісного проведення позакласної роботи на уроках української літератури. Зокрема інноваційні, інформаційні технології, читацька компетентність, мультимедійність, діяльнісний та мотиваційний методи, онлайн-програмування тощо. Усі форми є ефективним джерелом розвитку аналітичних здібностей учнів і можуть застосовуватися на різних рівнях вивчення предмету. Пропонується для ефективного вивчення творів письменників у позашкільний час застосовувати асоціативні малюнки, символи, схеми, опорні слова і графічні організатори, які сприяють згортанню, спрощенню, візуалізації тієї інформації, яку необхідно засвоїти. Водночас актуальною є методика «Літературного діалогу з текстом», де учні формують уміння, навички навчальної або практичної діяльності; повторюють та закріплюють пройдений матеріал; знаходять інформацію, формують уміння і навички по систематизації інформації; візуалізують об’єкти, явища, процеси з метою їх дослідження та вивчення; аналізують відповідний аспект реальності для вивчення його структурних або функціональних характеристик тощо. Допоміжну інформацію пропонується розглядати за допомогою сканування QR-кодів, застосування цифрових сервісів Word It Out, Write Comics. Також можна використовувати сервіси для створення «хмаринок слів» (Word It Out, Word Cloud Generation, Word Art, AnswerGarden тощо), ментальних мап (XMind, FreeMind, iMindMap, MindJet Mindmanager, Edrow Mind Map, Visual Mind тощо), інтерактивних плакатів (Thinglink, Glogster EDU, Н5Р тощо), коміксів (Bitstrips, Canva, Write Comics, Pixton, StoryboardThat) тощо. На прикладі позашкільної програми сьомого та дев’ятого класів розглядається практичність та ефективність методик: «інтелектуальної розминки», «пінг-понгу», «чистої дошки», «лицарського турніру», «впізнай мене», «подвійного щоденника» тощо. Запропоновані методики сприяють всебічному розвитку учнів, здобувачі освіти не лише читають й аналізують художні твори, але й застосовують знання, вміння й навички з інших дисциплін, мають змогу залучити свої смаки та уподобання до виконання завдань.
The article considers set of methods for quality extracurricular work at the lessons of the Ukrainian literature. In particular, innovative, information technologies, reader’s competence, multimedia, activity and motivational methods, online-programming, etc. All forms are effective sources of developing analytical skills of the students and can be applied at different levels of learning the subject. For the effective learning of works by authors in the extracurricular time it is proposed to use associative pictures, symbols, schemes, keywords and graphical organizers which encourage folding, simplification, visualization of information which needs to be processed. At the same time, method of “Literary dialogue with the text” is also topical, whereas students form skills and abilities of learning and practical activities; revise and consolidate the material, find information, form skills and abilities of systematization of information; visualize objects, occurrences and processes in order to study and investigate them; analyse corresponding reality aspect in order to study its structural or functional characteristics etc. Supporting information is proposed to view with the help of scanning the QR-codes, applying digital services Word It Out, Write Comics. One can also use services for creating “word clouds” (Word It Out, Word Cloud Generation, Word Art, AnswerGarden, etc.), mental maps (XMind, FreeMind, iMindMap, MindJet Mindmanager, Edrow Mind Map, Visual Mind, etc.), interactive posters (Thinglink, Glogster EDU, Н5Р, etc.), comics (Bitstrips, Canva, Write Comics, Pixton, StoryboardThat) etc. On the example of extracurricular programme in seventh and ninth form practicality and effectiveness of such methods are considered: “intellectual warm-up”, “ping-pong”, “tabula rasa” (“blank slate”), “knight tournament”, “recognize me”, ”double diary” etc. Proposed methods encourage comprehensive development of the students, they not only read and analyse fiction, but also use knowledge, skills and abilities from other subjects and have the opportunity to involve their tastes and preferences in completing tasks.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75598
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:2025 / Закарпатські філологічні студії. Випуск 39 (Том 1)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ЕФЕКТИВНІ ФОРМИ ПОЗАКЛАСНОЇ РОБОТИ.pdf466.48 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.