Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75680
Title: Advantages and disadvantages of distance foreign language training in non-linguistic higher educational institutions
Other Titles: Переваги та недоліки дистанційного навчання іноземних мов у немовних закладах вищої освіти
Authors: Makukhina, S. V.
Keywords: distance learning, profession-oriented training, foreign languages, communication, learning platform, дистанційне навчання, професійно-орієнтоване навчання, іноземні мови, комунікація, навчальна платформа
Issue Date: 2025
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Makukhina, S. V. Advantages and disadvantages of distance foreign language training in non-linguistic higher educational institutions / S. V. Makukhina // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2025. – Т. 2, вип. 39. – С. 74–78. – Бібліогр.: с. 78 (5 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/39/part_2/14.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: The article deals with the basic concepts, features and principles of distance learning in high school. The developments in Information and Communication Technologies have made distance education possible in Ukraine. Distance education offers lots of advantages to people who would like to receive education but who cannot do it for different reasons. The topicality and relevance of distance learning are highlighted in the research. The main emphasis is made on the benefits of foreign language learning through distance education both for students and teachers. The author emphasizes the use of an integrated approach to solving the main tasks that are combined in the distance learning system: a set of technologies with high didactic potential and telecommunication technology; computer-based foreign language teaching, multimedia technology and methods of intensive foreign language teaching. the main advantages of distance learning of foreign languages in non-linguistic higher educational institutions are identified: time saving, absence of the problem of classroom facilities, use of electronic learning materials and e-control of knowledge, greater mobility, the ability to show creativity, and the destruction of stereotypes about classroom learning. The main disadvantages of distance learning are formulated: dependence of the educational process on gadgets and the state of the Internet, psychological unpreparedness of teachers and students, the problem of monitoring compliance with academic integrity, the need for practice, negative media coverage of distance learning and the corresponding formation of a biased attitude towards it. Distance foreign language learners may face some problems analyzed in the article. The difficulties and problems of distance foreign language teaching have been revealed. The basic technologies and methods of distance education are presented.
У статті розглядаються основні поняття, особливості та принципи дистанційного навчання у вищій школі. Розвиток інформаційно-комунікаційних технологій зробив можливим дистанційне навчання в Україні. Дистанційна освіта має багато переваг для людей, які хотіли б здобути освіту, але не можуть цього зробити з різних причин. У дослідженні підкреслюється актуальність та затребуваність дистанційного навчання. Основний акцент зроблено на перевагах вивчення іноземних мов за допомогою дистанційної освіти як для студентів, так і для викладачів. Автор наголошує на використанні комплексного підходу до вирішення основних завдань, які поєднуються в системі дистанційного навчання: комплекс технологій з високим дидактичним потенціалом і телекомунікаційні технології; комп'ютерне навчання іноземної мови, мультимедійні технології та методика інтенсивного навчання іноземної мови. Визначено основні переваги дистанційного навчання іноземних мов у немовних закладах вищої освіти: економія часу, відсутність проблеми аудиторного фонду, використання електронних навчальних матеріалів та електронного контролю знань, більша мобільність, можливість проявити креативність, руйнування стереотипів щодо аудиторного навчання. Сформульовано основні недоліки дистанційного навчання: залежність навчального процесу від гаджетів та стану інтернету, психологічна непідготовленість викладачів та студентів, проблема контролю за дотриманням академічної доброчесності, необхідність практики, негативне висвітлення дистанційного навчання у засобах масової інформації та відповідне формування упередженого ставлення до нього. Дистанційне вивчення іноземної мови може зіткнутися з деякими проблемами, проаналізованими в статті. Виявлено труднощі та проблеми дистанційного викладання іноземних мов. Представлено основні технології та методи дистанційної освіти.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75680
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:2025 / Закарпатські філологічні студії. Випуск 39 (Том 2)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ADVANTAGES AND DISADVANTAGES.pdf418.26 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.