Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75715
Title: Засоби побудови лексико-семантичної архітектури тексту релігійного стилю
Other Titles: Means of constructing the lexical-semantic architecture of a religious style text
Authors: Тараненко, В. В.
Keywords: релігійний стиль, композиція, семантика, канон, тропар, religious style, composition, semantics, canon, troparion
Issue Date: 2025
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Тараненко, В. В. Засоби побудови лексико-семантичної архітектури тексту релігійного стилю / В. В. Тараненко // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2025. – Т. 2, вип. 39. – С. 210–215. – Бібліогр.: с. 215 (9 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/39/part_2/36.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: Стаття продовжує вивчення лексико-семантичної структури текстів релігійного стилю. У попередніх статтях, опублікованих раніше у цьому виданні, [1, 2, 3] дослідження проводилося на матеріалі текстів келійних молитов ранкового та вечірнього правила, підготовчих молитов до Святого Причастя. Дане дослідження звернене до богослужбових текстів гімнографічного жанру, а саме структурно-семантичного аналізу Великого покаянного Канону преподобного Андрія Критського. Автор розглядає першу пісню Канона, яка містить до 30 коротких молитов – тропарів. Цей вид молитов є основною структурною одиницею Канону. Композиція тропарю є надзвичайно важливою темою для глибокого дослідження в контексті релігійної літератури та духовної практики. У рамках Великого покаянного Канону можна виділити декілька різних видів тропарів, серед яких ірмоси, ікоси, седальні та власне тропарі. На відміну від традиційної тричастинної структури, притаманної більшості молитов, тропарі найбільш часто мають двочастинну композицію. В такій структурі переважають наративні фрагменти, що містять покаянний зміст, які зосереджені на переживаннях людини, що молиться. Ці наративні фрагменти часто виявляють глибокі алегорії та порівняння, де молільник порівнює себе з персонажами з Біблійної історії. Цей прийом дозволяє людині, яка кається, не лише усвідомити свої помилки, але й знайти шлях до покаяння через осмислення досвіду інших. Як правило, молільник ідентифікує себе з негативними персонажами, підкреслюючи свою слабкість і гріховність, в той же час протиставляючи себе позитивним героям, чий приклад слугує натхненням для духовного зростання. У статті проводиться формальний аналіз структури тропарю, в якому виділяються основні елементи: звернення, прохання, наративні фрагменти з семантичними елементами покаяння, порівняння, а також алюзії на Святе Письмо. Розглядаються засоби вираження кожного з цих елементів композиції тропарю. Це дозволяє зрозуміти, як структура тропарю сприяє формуванню покаянного настрою і духовної глибини під час молитви. Приклади текстів релігійного стилю наведено церковнослов’янською мовою цивільним шрифтом, оскільки церковнослов’янська мова є богослужбовою мовою Української Православної Церкви.
The article continues the study of the lexical-semantic structure of religious style texts. In previous articles published earlier in this proceedings, [1, 2, 3] the paper focused on the texts of cell prayers for the morning and evening rule, as well as preparatory prayers for Holy Communion. This study is addressed to liturgical texts of the hymnographic genre, namely the structural-semantic analysis of the Great Penitential Canon of St. Andrew of Crete. The author examines the first song of the Canon, which contains up to 30 short prayers - troparions. This type of prayers is the main structural unit of the Canon. The composition of the troparion is an extremely important topic for in-depth research when it comes to the context of religious literature and spiritual practice. Within the framework of the Great Penitential Canon, several different types of troparions can be distinguished, including irmos, ikos, sedalia, and the troparia themselves. Unlike the traditional three-part structure of most prayers, troparions most often have a two-part composition. This structure is dominated by narrative fragments containing penitential content, which are focused on the experiences of the person praying. These narrative fragments often reveal deep allegories and comparisons, where the person praying compares themselves with characters from biblical history. This technique allows the person repenting not only to realize own mistakes, but also to find a path to repentance through understanding the experiences of others. As a rule, the person praying identifies with negative characters, emphasizing his weakness and sinfulness, while at the same time contrasting themselves with positive heroes, whose example serves as an inspiration for spiritual growth. The article conducts a formal analysis of the troparion structure, in which the main elements are highlighted. They are the following: appeal, request, narrative fragments with semantic elements of repentance, comparison, as well as allusions to the Holy Scripture. The means of expressing each element of the troparion composition are analyzed in detail. This allows us to understand how the structure of the troparion contributes to the formation of a penitential mood and spiritual depth during prayer. Examples of religious style texts are given in Church Slavonic in civil font, since Church Slavonic is the liturgical language of the Ukrainian Orthodox Church.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75715
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:2025 / Закарпатські філологічні студії. Випуск 39 (Том 2)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ЗАСОБИ ПОБУДОВИ ЛЕКСИКО-СЕМАНТИЧНОЇ АРХІТЕКТУРИ.pdf473.29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.