Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75742
Title: | Virtual museums utilization for intercultural communicative competences’ development of future translators |
Other Titles: | Використання віртуальних музеїв для розвитку міжкультурної комунікативної компетентності майбутніх перекладачів |
Authors: | Gayevska, Olena |
Keywords: | virtual museums, language education, cultural memory, memory study, ICC, teaching and learning Japanese, philology students, methodological aspects, virtual museums, language education, cultural memory, memory study, ICC, teaching and learning Japanese, philology students, methodological aspects |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Видавничий дім "Гельветика" |
Citation: | Gayevska O. Virtual museums utilization for intercultural communicative competences’ development of future translators/ O. Gayevska// Сучасні дослідження з іноземної філології: збірник наукових праць/ голов. ред. М. П. Фабіан. – Ужгород: Видавничий дім «Гельветика» - 2024. – Вип. 2(26). – С. 261-271. – рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 270-271 (9 назв). |
Abstract: | The article is devoted to the aspect of using a virtual museum for studying Japanese language and culture by future translators. This paper aims to explore the benefits and applications of virtual museums (VMs) for the development of intercultural communicative competences (ICCs) of graduate students while they are studying Japanese language and literature. To achieve the goal of our research, as well as to clarify the specifics of the use of virtual museums for the development of intercultural communicative competence of future translators of the Japanese language, the following methods were used: a comparative analysis of methodological, pedagogical and special literature on the usage of virtual museums in teaching of Japanese language by teachers to students of a philological profile; study of pedagogical experience regarding the usage of virtual museums during the teaching of the Japanese language by teachers of higher educational institutions (HEIs) to students of a philological profile during the implementation of educational projects; analysis of the pedagogical experience of using virtual museums at Educational and Scientific Institute of Philology of Kyiv Taras Shevchenko National University; analysis of research results by surveying students who participated in educational projects using virtual museums to study Japanese language and culture. The survey results revealed that VMs have a positive impact on students' learning experience, in particular, on understanding the Japanese culture, literary creativity and communication. The majority of respondents consider VMs as motivational tools and an integral part of university life. However, some students were unsure about the specific benefits, pointing to areas where VMs’ implementations could be improved for more consistent and efficient use. Encouraging greater discussion and structured student interaction with VMs can further enhance their educational value. Стаття присвячена аспекту використання віртуальних музеїв для вивчення японської мови та культури майбутніми перекладачами східних мов. Ця стаття має на меті вивчити переваги застосування віртуальних музеїв для розвитку міжкультурної комунікативної компетентності студентів-перекладачів під час вивчення японської мови та літератури. Для досягнення мети нашого дослідження, а також задля з’ясування особливостей використання віртуальних музеїв для розвитку міжкультурної комунікативної компетентності майбутніх перекладачів японської мови були використані методи: порівняльного аналізу педагогічної, методичної та спеціальної літератури щодо використання віртуальних музеїв при викладанні викладачами японської мови студентам філологічного профілю; вивчення педагогічного досвіду щодо використання віртуальних музеїв під час викладання японської мови викладачами вищих навчальних закладів студентам філологічного профілю під час реалізації освітніх проєктів; аналіз педагогічного досвіду використання віртуальних музеїв у Навчально-науковому Інституті філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка; аналіз результатів дослідження шляхом анкетування студентів, які брали участь у освітніх проєктах з використанням віртуальних музеїв для вивчення японської мови та культури. Результати анкетування показали, що віртуальні музеї мають позитивний вплив на навчальний досвід студентів, зокрема на розуміння японської культури, літературної творчості та міжкультурного спілкування. Більшість респондентів розглядають віртуальні музеї як мотиваційні інструменти та як невід’ємну частину університетського життя. Деякі студенти не впевнені щодо конкретних переваг, вони вказують на характерологічне коло актуальних проблем пов’язаних з реалізацією віртуальних музеїв, вирішення цих проблем може покращити сучасний стан з використанням музеїв та стати основою для більш послідовного та ефективного їх використання. Заохочення до обговорення в ширшому міждисциплінарному колі, пов’язаному з вивченням артефактів пам’яті, ідеї структурованої взаємодії студентів із віртуальними музеями має тенденцію до підвищення їхньої освітньої цінності. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75742 |
ISSN: | 2617-3921 |
Appears in Collections: | 2024 / Сучасні дослідження з іноземної філології. Випуск 2 (26) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Theoretical challenges.pdf | 304.06 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.