Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75751
Title: The impact of literary tendencies in China in the 1980s on Lu Yao’s works: transfer from the “Scar literature”
Other Titles: To a “Literature of reform” вплив літературних тенденцій Китаю 1980-х років на творчість Лу Яо: перехід від «літератури шрамів» до «літератури реформ»
Authors: Сao, Jing
Keywords: China, Chinese literature, Chinese literature of the 1980s, contemporary Chinese literature, realism, “Scar literature”, a “Literature of reform”, “Search for roots literature”, “Cultural revolution”, Lu Yao’s literary works, Китай, китайська література, китайська література 1980-х років, сучасна китайська література, реалізм, «література шрамів», «література реформ», «література пошуку коренів», «культурна революція», творчість Лу Яо
Issue Date: 2025
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Сao, J. The impact of literary tendencies in China in the 1980s on Lu Yao’s works: transfer from the “Scar literature” / Jing Сao // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2025. – Т. 2, вип. 39. – С. 261–264. – Бібліогр.: с. 264 (15 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/39/part_2/45.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: The work of Lu Yao (路遥, real name – Wang Weiguo 王卫国, 1949–1992) had a significant impact on the development of realism in Chinese literature after the completion of the “Cultural revolution”. A prominent figure among the Chinese realist writers, who worked in the vein of “Scar literature” and “Literature of reform”. The defining trends in Chinese literature of the 1980s were the dominance of the “Scar literature” and a “Literature of reform”, which personified trauma and the memory of the “Cultural revolution”. The “Scar literature” and a “Literature of reform” were of great importance in shaping modern Chinese literature and were the first stage in the liberalization of literary policy in post-Mao China. Lu Yao’s work marked the transition from the “Scar literature” to a “Literature of reform” which highlighted the social and moral changes in Chinese society in the 1980s. Lu Yao does not try to offer his “reform script”, in his works as other writers tried to do; Lu Yao presents reforms as a difficult period of doubts, objections, losses instead, and, at the same time, the faith of the younger generation in a better future. Lu Yao’s works based on the complex of psychological and social conflicts, the solution of which the characters are trying to find. At the same time, Lu Yao, as a writer with creative idea always tried to express social aspirations and moral values. The purpose of the proposed paper is to identify the literary trends of China in the 1980s in the work of Lu Yao, as well as to trace the features of the artistic world of Chinese realist writers of the second half of the twentieth century. The author’s ability to create vivid characters is significantly for the success of a literary work. The latter requires special attention to reflect psychological conditions and mental experiences, so that the reader can feel the author’s personal state of mind. Based on the analysis of Lu Yao’s novel “The Ordinary World”, we conclude that the author combines elements of various literary movements, particularly the “Scar literature” and a "Literature of reform", portray social conflicts and cultural identity of the Chinese nation through deep realism and detailed character studies.
Творчість Лу Яо (路遥, справжнє ім’я – Ван Вейго 王卫国, 1949–1992) здійснила значний вплив на розвиток реалізму в китайській літературі після завершення «культурної революції». Видатна постать серед китайських письменників-реалістів, яка працювала в дусі «літератури шрамів» та «літератури реформ». Визначальними тенденціями в літературі Китаю 1980-років було домінування «літератури шрамів» та «літератури реформ», які уособлювали травму та пам’ять про «культурну революцію». «Література шрамів» та «література реформ» мали велике значення на формування сучасної китайської літератури та були першим етапом лібералізації літературної політики в Китаї епоху після Мао. Творчість Лу Яо знаменувала собою перехід від «літератури шрамів» до «літератури реформ», яка висвітлювала соціальні та моральні зміни в китайському суспільстві 1980-х років. У своїх творах Лу Яо не намагається запропонувати свій «сценарій реформ», як це намагалися зробити інші письменники; натомість Лу Яо представляє реформи як складний період сумнівів, заперечень, втрат і, водночас, віри молодого покоління в краще майбутнє. Творчість Лу Яо заснована на складних психологічних і соціальних конфліктах, вирішення яких герої намагаються знайти. При цьому Лу Яо як письменник з власною творчою ідеєю завжди намагався висловити соціальні прагнення і моральні цінності. Метою запропонованої статті є виявлення літературних тенденцій Китаю 1980-років в творчості Лу Яо, а також простежити особливості художнього світу китайських письменників-реалістів другої половини ХХ століття. Успіх літературного твору багато в чому зумовлений майстерністю автора у створенні яскравих персонажів. Останні вимагають особливої уваги відображення психологічних станів і душевних переживань, завдяки чому читач здатний відчути душевний стан самого автора. На основі аналізу романів Лу Яо «Звичайний світ» ми даємо висновок, що автор поєднує в собі елементи різних літературних течій, зокрема, «літератури шрамів» та «літератури реформ» – зображуючи соціальні конфлікти та культурну самосвідомість китайської нації за допомогою глибокого реалізму та детального опрацювання характерів.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75751
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:2025 / Закарпатські філологічні студії. Випуск 39 (Том 2)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
THE IMPACT OF LITERARY TENDENCIES IN CHINA IN THE 1980S.pdf440.37 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.