Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75769
Title: | Методика контентного вивчення іноземної мови в умовах реформування мовно-літературної освіти |
Other Titles: | Methodology of content learning of a foreign language in the context of reforming language and literature education |
Authors: | Орлов Олексій Петрович |
Keywords: | методологія CLIL, контентне навчання, комунікаціія, когніція, культура, аналітичне мислення, CLIL methodology, content learning, communication, cognition, culture, analytical thinking |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Видавничий дім "Гельветика" |
Citation: | Орлов О. П. Методика контентного вивчення іноземної мови в умовах реформування мовно-літературної освіти/ О. П. Орлов// // Сучасні дослідження з іноземної філології: збірник наукових праць/ голов. ред. М. П. Фабіан. – Ужгород: Видавничий дім «Гельветика» - 2024. – Вип. 2(26). – С. 360-368. – рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 368 (11 назв). |
Abstract: | У статті розглядаються актуальність впровадження в практику навчання іноземних мов методології контентного вивчення (CLIL) з метою визначення міри доцільності залучення навчального матеріалу різних предметів, зокрема зарубіжної літератури, до методики вивчення іноземних мов. Інтеграція предметів мовно-літературної галузі дозволяє поглиблювати знання, формувати предметні компетентності, розвивати когнітивні здібності учнів і студентів. Методологія CLIL поширюється в українських закладах освіти завдяки спільним програмам з європейськими партнерами, проте широкого розповсюдження в Україні ще не набула. У статті висвітлюється історія виникнення методології контентного навчання іноземних мов, її головні відмінності від методик традиційних, а також новітні оцінки впровадження CLIL у середній та вищій освіті. Відповідно до сучасних викликів оцінюються перспективні напрямки впровадження та дослідження результативності методики контентного вивчення іноземних мов у світовій освітній практиці. Звертається увага на головні проблеми методології, які стосуються конкретних методичних прийомів впровадження контентного навчання, прозорості висвітлення результатів тощо. Учені наголошують на подальшому удосконаленні лінгвістичних, методологічних та організаційних принципів впровадження методології CLIL у середній та вищій освіті, оскільки існують значні відмінності контекстів CLIL та реалізації CLIL, залежні від соціально-культурних умов та освітньої політики залучених країн. На матеріалі літературознавчої дисципліни «Літературні шедеври країн Європи, Америки, Азії» пропонуються конкретні прийоми використання літературного, культурологічного контенту, який сприяє формуванню морально-ціннісних, комунікативних компетенцій студентів-філологів. Аналізується методика поглибленого сприйняття літературного тексту, спрямована на спостереження за чуттєвою реакцією читачів, за вміннями робити когнітивний аналіз художнього тексту, сюжету, художніх засобів увиразнення, а також актуалізувати ціннісний компонент літератури. The relevance of the implementation of the content learning methodology (CLIL) in the practice of teaching foreign languages is considered in the article. How expedient it is to use educational material from various subjects, in particular foreign literature, in the methodology of teaching foreign languages is proven. The integration of linguistic and literary subjects allows to deepen knowledge, form subject competences, and develop the cognitive abilities of pupils and students. The CLIL methodology is spreading in Ukrainian educational institutions regarding to grant programs with European partners, but it has not become widespread in Ukraine yet. The history of the methodology of content learning of foreign languages, its main differences from traditional methods, as well as the latest evaluations of the implementation of CLIL in secondary and higher education is highlighted in the article Prospective directions for the development of implementation and research on the results of the implementation of the methodology of content learning foreign languages in world educational practice are evaluated in accordance with modern challenges Attention is drawn to the main problems of the methodology, that relate to specific methodical techniques for the implementation of content training, the transparency of the coverage of results, etc. Scientists emphasize the further improvement of linguistic, methodological and organizational principles for the implementation of CLIL methodology in secondary and higher education, as there are significant differences in CLIL contexts and CLIL implementation, depending on the socio-cultural conditions and educational policies of the countries involved. Based on the material of the literary discipline «Literary masterpieces of the countries of Europe, America, Asia» it offers specific methods of using literary and cultural content, which contributes to the formation of moral and value, communicative competences. A method of in-depth perception of a literary text is proposed, which allows taking into account the reader’s feelings (sensual reaction), cognitive analysis (analysis of the construction of the work, development of plot lines), as well as the actualization of moral values embedded in a literary work or literature of a certain time, of a certain national literature during bilingual integration. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75769 |
ISSN: | 2617-3921 |
Appears in Collections: | 2024 / Сучасні дослідження з іноземної філології. Випуск 2 (26) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Методика контентного.pdf | 299.68 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.