Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75776
Title: Застосування соціокультурного підходу у викладанні української мови за професійним спрямуванням
Other Titles: Application of socio-cultural approach in teaching the Ukrainian language for professional purposes
Authors: Дзинглюк, О. С.
Мокляк, О. І.
Бабишена, М. І.
Keywords: соціокультурний підхід, українська мова, професійне спрямування, комунікативна компетентність, міжкультурна взаємодія, мова і культура, sociocultural approach, Ukrainian language, professional orientation, communicative competence, intercultural interaction, language and culture
Issue Date: 2025
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Дзинглюк, О. С. Застосування соціокультурного підходу у викладанні української мови за професійним спрямуванням / О. С. Дзинглюк, О. І. Мокляк, М. І. Бабишена // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2025. – Т. 1, вип. 40. – С. 21–24. – Бібліогр.: с. 24 (9 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/40/part_1/5.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: У статті розглянуто особливості застосування соціокультурного підходу у викладанні української мови за професійним спрямуванням у закладах вищої освіти. Наголошено на важливості формування мовної особистості студента, здатної успішно функціонувати в сучасному соціокультурному просторі, а також на необхідності інтеграції мовної підготовки з актуальними культурними й професійними контекстами. Соціокультурний підхід розглядається як ефективний інструмент формування міжкультурної комунікативної компетентності майбутніх фахівців. У центрі уваги – розвиток навичок мовленнєвої діяльності, що базуються не лише на засвоєнні мовної норми, а й на розумінні культурних кодів, національних цінностей, професійних етикетних норм. Такий підхід дає змогу зробити навчання української мови більш змістовним, наближеним до реальних умов професійного спілкування. Студенти залучаються до аналізу автентичних текстів, моделювання комунікативних ситуацій, що сприяє підвищенню мотивації до вивчення мови. Підкреслено, що соціокультурний компонент забезпечує глибше розуміння не лише лексико-граматичних особливостей української мови, а й її ціннісного, символічного та світоглядного потенціалу. Мова розглядається не лише як засіб комунікації, а як носій культури та ідентичності. Це особливо важливо в умовах глобалізації, коли зростає потреба у збереженні національних мовних традицій та формуванні патріотичних установок. Проаналізовано педагогічні умови ефективного впровадження соціокультурного підходу: використання міжпредметних зв’язків, інтерактивних технологій, проєктної діяльності, мультимедійних ресурсів. Розглянуто приклади завдань і вправ, що сприяють розвитку критичного мислення, креативності та здатності студентів до рефлексії щодо мовленнєвих дій у професійному середовищі. У підсумку зроблено висновок, що соціокультурний підхід не лише урізноманітнює навчальний процес, а й значною мірою сприяє формуванню професійно орієнтованої мовної компетентності. Такий підхід дає можливість зробити вивчення української мови більш актуальним, гнучким та відповідним до потреб сучасного фахівця.
The article examines the features of applying the socio-cultural approach in teaching the Ukrainian language for professional purposes in higher education institutions. The importance of forming a student’s linguistic personality capable of successfully functioning in the modern socio-cultural space is emphasized, as well as the need to integrate language training with current cultural and professional contexts. The socio-cultural approach is considered as an effective tool for forming intercultural communicative competence of future specialists. The focus is on the development of speech skills, which are based not only on mastering the language norm, but also on understanding cultural codes, national values, and professional etiquette norms. This approach allows making teaching the Ukrainian language more meaningful, closer to the real conditions of professional communication. Students are involved in the analysis of authentic texts, modeling of communicative situations, which helps to increase motivation to learn the language. It is emphasized that the socio-cultural component provides a deeper understanding not only of the lexical and grammatical features of the Ukrainian language, but also of its value, symbolic and worldview potential. Language is considered not only as a means of communication, but also as a carrier of culture and identity. This is especially important in the context of globalization, when the need to preserve national language traditions and form patriotic attitudes is growing. The pedagogical conditions for the effective implementation of the socio-cultural approach are analyzed: the use of interdisciplinary connections, interactive technologies, project activities, multimedia resources. Examples of tasks and exercises that contribute to the development of critical thinking, creativity and students’ ability to reflect on speech acts in a professional environment are considered. As a result, it is concluded that the socio-cultural approach not only diversifies the educational process, but also significantly contributes to the formation of professionally oriented language competence. This approach allows you to make the study of the Ukrainian language more relevant, flexible and responsive to the needs of a modern specialist.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75776
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:2025 / Закарпатські філологічні студії. Випуск 40 (Том 1)



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.