Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75796
Название: Особливості вербалізації концептосфери ARTE в сучасній іспанській мові
Другие названия: Peculiarities of the verbalization of the ARTE conceptosphere in contemporary Spanish
Авторы: Тєлкова, О. В.
Єнгоян, С. Г.
Ключевые слова: концептосфера, концепт, концептополе, мистецтво, засоби вербалізації, conceptosphere, concept, conceptual field, art, means of verbalization
Дата публикации: 2025
Издательство: Видавничий дім «Гельветика»
Библиографическое описание: Тєлкова, О. В. Особливості вербалізації концептосфери ARTE в сучасній іспанській мові / О. В. Тєлкова, С. Г. Єнгоян // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2025. – Т. 1, вип. 40. – С. 122–128. – Бібліогр.: с. 128 (15 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/40/part_1/21.pdf
Серия/номер: Закарпатські філологічні студії;
Краткий осмотр (реферат): У статті розглянуто структурну організацію концептосфери ARTE в іспанській мові з позицій сучасної когнітивної лінгвістики. Автори аналізують когнітивно-семантичні механізми формування концептів, які структурують цю концептосферу, визначають її ієрархічну побудову та особливості вербалізації базових концептів на лексико-семантичному рівні. Наголошується на актуальності дослідження концептосфери ARTE, оскільки вона ще не була об’єктом цілісного когнітивного аналізу на матеріалі іспанської мови, що зумовлює новизну роботи. Проаналізовано дефініції слова arte у провідних іспанських словниках, виокремлено ключові ознаки слова-репрезентанта концептосфери та здійснено систематизацію концептів у межах концептополя. Базовими складовими концептополя ARTE виступають концепти MÚSICA, DANZA, LITERATURA, ARQUITECTURA, PINTURA, ESCULTURA, TEATRO. У фокусі головної уваги – концепти MÚSICA та DANZA, їхні ядерні семи, структурні компоненти, лексемирепрезентанти, контекстуальні варіанти та ідіоматичні вирази. Визначено, що концепти утворюють тематичні поля, які на основі єдності семантичних ознак формують мікроконцептосфери. У дослідженні використано дефініційний, когнітивно-дискурсивний та структурно-семантичний підходи. Концептосфера ARTE репрезентується як складна когнітивна структура, що відображає естетичну діяльність людини в її багатоманітних формах та вербалізується засобами іспанської мови через систему концептів, взаємопов’язаних за принципом ієрархії та тематичної спорідненості. Застосована модель дозволяє не лише виокремити основні складові концептосфери ARTE, а й простежити механізми мовної об’єктивації ментальних конструктів, пов’язаних із мистецтвом. Вербалізація концептів у межах концептосфери ARTE демонструє багаторівневу семантичну організацію, де простежуються як загальнолюдські, так і специфічно іспанські культурні домінанти, які проявляються через: фольклорну традицію, історико-культурну пам’ять, мовну своєрідність, культурно-позамовні реалії. Це дозволяє вважати концептосферу ARTE носієм національно маркованої ментальності іспанського етносу.
The article examines the structural organization of the ARTE conceptosphere in the Spanish language from the perspective of contemporary cognitive linguistics. The authors analyze the cognitive-semantic mechanisms underlying the formation of concepts that structure this conceptosphere, define its hierarchical framework, and explore the verbalization of basic concepts at the lexico-semantic level. The relevance of studying the ARTE conceptosphere is emphasized, as it has not yet been the subject of a comprehensive cognitive analysis based on Spanish-language material, which underscores the novelty of this research. Definitions of the word arte in major Spanish dictionaries are analyzed to identify the key features of this conceptosphere’s representative word, and the concepts within the conceptual field are systematized. The core components of the ARTE conceptual field include the concepts MÚSICA, DANZA, LITERATURA, ARQUITECTURA, PINTURA, ESCULTURA, and TEATRO. The primary focus is placed on the concepts MÚSICA and DANZA – their core semantic features, structural components, lexical representatives, contextual variants, and idiomatic expressions. It is determined that the concepts form thematic fields which, through shared semantic traits, constitute micro-conceptospheres. The study employs definitional, cognitive-discursive, and structural-semantic approaches. The ARTE conceptosphere is presented as a complex cognitive structure that reflects human aesthetic activity in its various forms and is verbalized in Spanish through a system of interrelated concepts organized by principles of hierarchy and thematic affinity. The applied model makes it possible not only to identify the main components of the ARTE conceptosphere but also to trace the mechanisms of linguistic objectification of mental constructs related to art. The verbalization of concepts within the ARTE conceptosphere demonstrates a multi-level semantic organization, revealing both universal human and specifically Spanish cultural dominants. These are manifested through folklore traditions, historical-cultural memory, linguistic distinctiveness, and culturally bound extralinguistic realities. This allows the ARTE conceptosphere to be regarded as a bearer of the nationally marked mentality of the Spanish ethnos.
Тип: Text
Тип публикации: Стаття
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75796
ISSN: 2663-4899
Располагается в коллекциях:2025 / Закарпатські філологічні студії. Випуск 40 (Том 1)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
ОСОБЛИВОСТІ ВЕРБАЛІЗАЦІЇ КОНЦЕПТОСФЕРИ ARTE.pdf402.61 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.