Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75809
Назва: Мовна об’єктивація концепту війна/战争 у класичних китайських філософських текстах
Інші назви: Linguistic representation of the concept of war/战争 in classical Chinese philosophical texts
Автори: Самойлов, Є. О.
Ключові слова: концепт війна, когнітивна лінгвістика, семантична зміна, метафоричні моделі, мовна картина світу, concept of war, cognitive linguistics, semantic change, metaphorical models, linguistic worldview
Дата публікації: 2025
Видавництво: Видавничий дім «Гельветика»
Бібліографічний опис: Самойлов, Є. О. Мовна об’єктивація концепту війна/战争 у класичних китайських філософських текстах / Є. О. Самойлов // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2025. – Т. 1, вип. 40. – С. 165–171. – Бібліогр.: с. 171(18 назв); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/40/part_1/28.pdf
Серія/номер: Закарпатські філологічні студії;
Короткий огляд (реферат): Статтю присвячено когнітивно-лінгвістичному аналізу концепту ВІЙНА/战争 у контексті класичної китайської філософської думки. Мета – обґрунтувати теоретико-методологічні засади когнітивного аналізу концепту ВІЙНА/战 争 у класичній китайській філософії та продемонструвати виявлення ключових механізмів його мовної об’єктивації на прикладі трактату «Мистецтво війни» Сун Цзи. Дослідження спирається на три фундаментальні тексти – «Дао де цзін» Лао-цзи 《道德经》, «Мистецтво війни» Сун Цзи 《孙子兵法》 та «Лунь юй» («Аналекти») Конфуція 《论 语》– кожен з яких репрезентує унікальне епістемологічне та етичне ставлення щодо війни. Аналіз розкриває, як ці філософські системи вплинули на концептуалізацію війни в давньокитайських філософських текстах. Особливу увагу приділено семантичним і метафоричним вимірам досліджуваного концепту, які ілюструють його функціювання в межах різних онтологічних та етичних систем. У рамках даоської космології Лао-цзи концептуалізує війну як порушення природного порядку, обстоюючи принцип «у вей» (无为, недіяння). На противагу цьому, Сун Цзи трактує війну як прорахований, стратегічний процес, зумовлений раціональністю та психологічною проникливістю. Водночас Конфуцій розглядає війну в етичній площині, позиціонуючи її в рамках чесноти (德 de), ієрархічного порядку та збереження суспільної гармонії. Результати дослідження демонструють динамічну природу концепту ВІЙНА/战争 у філософських парадигмах, де зміни в етиці та управлінні зумовлюють еволюцію мовних кодів і метафоричних структур. Дослідження виконано із застосуванням комплексної методології, що поєднує загальнонаукові принципи аналізу, синтезу, порівняння з інструментарієм когнітивної лінгвістики. Зокрема, теорію концептуальної метафори та фреймову семантику застосовано для виявлення семантичних та образних особливостей тлумачення концепту ВІЙНА/战争. Крім того, дослідження ілюструє доцільність застосування когнітивно-лінгвістичних методів для аналізу семантики концепту ВІЙНА/战争.
The article is devoted to the cognitive and linguistic analysis of the concept of WAR/战争 in the context of classical Chinese philosophical thought. The aim is to substantiate the theoretical and methodological foundations of the cognitive analysis of the concept WAR/战争 in classical Chinese philosophy and, on the example of Sun Tzu’s treatise “The Art of War”, to demonstrate the identification of key mechanisms of its linguistic objectification. The research is based on three fundamental texts – Lao Tzu’s Tao Te Ching 《道德经》, Sun Tzu’s Art of War 《孙子兵法》 and Confucius’ Lun Yu (“Analects”) 《论语》 – each of which represents a unique epistemological and ethical attitude towards war. The analysis reveals how these philosophical systems influenced the conceptualization of war in ancient Chinese philosophical discourse. Particular attention is paid to the semantic and metaphorical dimensions of the concept of WAR/ 战争, which illustrate its functioning within different ontological and ethical systems. Within the framework of Taoist cosmology, Lao Tzu conceptualizes war as a violation of the natural order, advocating the principle of wu wei (无为, non-action). In contrast, Sun Tzu interprets war as a calculated, strategic process driven by rationality and psychological insight. At the same time, Confucius views war from an ethical perspective, positioning it within the framework of virtue (德 de), hierarchical order, and the preservation of social harmony. The results of the study demonstrate the dynamic nature of the concept of WAR/战争 in philosophical paradigms, where changes in ethics and governance lead to the evolution of linguistic codes and metaphorical structures. The study was conducted using a comprehensive methodology that combines the general scientific principles of analysis, synthesis, and comparison with the tools of cognitive linguistics. In particular, the theory of conceptual metaphor and frame semantics were used to trace diachronic changes in the semantic and figurative interpretation of the concept WAR/ 战争. In addition, the study illustrates the feasibility of using cognitive-linguistic methods to analyze the semantics of the concept WAR/战争.
Тип: Text
Тип публікації: Стаття
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75809
ISSN: 2663-4899
Розташовується у зібраннях:2025 / Закарпатські філологічні студії. Випуск 40 (Том 1)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
МОВНА ОБ’ЄКТИВАЦІЯ КОНЦЕПТУ ВІЙНА.pdf605.45 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.