Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75888
Title: | Використання проблемно-орієнтованого навчання під час викладання української мови за професійним спрямуванням та мовленнєвої компетентності фахівця |
Other Titles: | Use of problem-based teaching during teaching the Ukrainian language for professional orientation and speech competence of a specialist |
Authors: | Калініченко, О. В. Половинко, О. С. Гавриш, М. М. |
Keywords: | проблемно-орієнтоване навчання, українська мова за професійним спрямуванням, мовленнєва компетентність, професійна комунікація, фахова підготовка, problem-oriented learning, Ukrainian language for professional purposes, speech competence, professional communication, professional training |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | Видавничий дім «Гельветика» |
Citation: | Калініченко, О. В. Використання проблемно-орієнтованого навчання під час викладання української мови за професійним спрямуванням та мовленнєвої компетентності фахівця / О. В. Калініченко, О. С. Половинко, М. М. Гавриш // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2025. – Т. 2, вип. 40. – С. 9–12. – Бібліогр.: с. 12 (7 назви); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/40/part_2/3.pdf |
Series/Report no.: | Закарпатські філологічні студії; |
Abstract: | У статті розглянуто можливості впровадження проблемно-орієнтованого навчання (ПОН) у процес викладання української мови за професійним спрямуванням у закладах вищої освіти. Зазначено, що сучасні освітні
реалії потребують оновлення методичних підходів, зорієнтованих на формування мовленнєвої компетентності
фахівця, здатного ефективно комунікувати в професійному середовищі. Проаналізовано теоретичні основи ПОН,
визначено його сутнісні характеристики, дидактичні принципи та переваги в контексті мовної підготовки студентів немовних спеціальностей. Підкреслено, що проблемно-орієнтований підхід сприяє розвиткові критичного
мислення, уміння аргументовано викладати думки, формулювати мовні стратегії відповідно до фахових потреб.
Особливу увагу приділено розробці та апробації навчальних завдань, побудованих на реальних або змодельованих професійних ситуаціях, які мотивують студентів до активного пошуку рішень, використання термінологічної
лексики та дотримання норм ділового мовлення. Описано приклади тематичних блоків, що реалізують інтеграцію
фахових знань і мовної діяльності. У статті наведено результати педагогічного спостереження та анкетування,
що підтверджують ефективність використання ПОН у формуванні мовленнєвої компетентності. З’ясовано, що
студенти краще засвоюють мовні структури, коли вони включені у процес вирішення фахових завдань, що потребують комунікації, аналізу та узагальнення. Зроблено висновок про доцільність упровадження проблемно-орієнтованого навчання в систему мовної підготовки майбутніх фахівців. Перспективи подальших досліджень вбачаються у створенні адаптованих курсів і підручників, що забезпечать якісний розвиток професійного мовлення
з урахуванням галузевої специфіки. The article considers the possibilities of introducing problem-based learning (PBL) into the process of teaching the Ukrainian language for professional purposes in higher education institutions. It is noted that modern educational realities require updating methodological approaches focused on the formation of speech competence of a specialist who is able to communicate effectively in a professional environment. The theoretical foundations of PBL are analyzed, its essential characteristics, didactic principles and advantages in the context of language training of students of non-linguistic specialties are determined. It is emphasized that the problem-based approach contributes to the development of critical thinking, the ability to express thoughts in a reasoned manner, and to formulate language strategies in accordance with professional needs. Particular attention is paid to the development and testing of educational tasks based on real or simulated professional situations that motivate students to actively search for solutions, use terminological vocabulary and comply with the norms of business speech. Examples of thematic blocks that implement the integration of professional knowledge and speech activity are described. The article presents the results of pedagogical observation and questionnaires that confirm the effectiveness of using PON in the formation of speech competence. It was found that students better master language structures when they are included in the process of solving professional tasks that require communication, analysis and generalization. A conclusion is made about the feasibility of introducing problem-oriented learning into the system of language training of future specialists. Prospects for further research are seen in the creation of adapted courses and textbooks that will ensure the high-quality development of professional speech, taking into account industry specifics. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/75888 |
ISSN: | 2663-4899 |
Appears in Collections: | 2025 / Закарпатські філологічні студії. Випуск 40 (Том 2) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ВИКОРИСТАННЯ ПРОБЛЕМНО-ОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАННЯ.pdf | 309.9 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.