Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/76065
Title: Жанрові виміри поезії «Бу-Ба-Бу»: функції заголовків і підзаголовків
Other Titles: Genre dimensions of «Bu-Ba-Bu» poetry: functions of titles and subtitles
Authors: Кривенко, С. М.
Keywords: «Бу-Ба-Бу», жанр, Андрухович, Ірванець, Неборак, заголовок, підзаголовок, Bu-Ba-Bu, genre, Andrukhovych, Irvanets, Neborak, title, subtitle
Issue Date: 2025
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Кривенко, С. М. Жанрові виміри поезії «Бу-Ба-Бу»: функції заголовків і підзаголовків / С. М. Кривенко // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2025. – Т. 2, вип. 40. – С. 193–198. – Бібліогр.: с. 198 (31 назва); рез. укр., англ. URL http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/40/part_2/34.pdf
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: У статті досліджено жанрову специфіку поезії літературного угруповання «Бу-Ба-Бу». Встановлено, що Ю. Андрухович, В. Неборак, О. Ірванець не тільки представили широкий спектр жанрів, жанрових різновидів, а й значною мірою подбали про їх розпізнання, винісши жанрову рецепцію в заголовки та підзаголовки. Наголошено на творчо-психологічних передумовах цього самовияву – цілеспрямованого жанрового пошуку, до якого вдається митець з метою віднайти для втілення своєї теми потрібний жанр, який слугував би йому або читачеві першою орієнтацією до сприйняття. Запропонований автором жанр налаштовує реципієнта на оптимальне сприйняття, акцентуючи на сутнісних характеристиках твору. Висвітлено важливість комунікативної спрямованості жанру, яка допомагає його ідентифікувати і тлумачити, налаштовує на діалог між автором і читачем. Читач постає безпосереднім учасником комунікативної взаємодії, оскільки до нього звернені апеляції автора, що очікує на емоційну реакцію. Характер цього діалогу визначає вже сама назва гурту «Бу-Ба-Бу», налаштовує на жанрові очікування, пов’язані з «Енеїдою» І. Котляревського, естетикою сміхової, карнавальної культури. Сучасні українські поети були уособленням тих осіб та соціальних груп, які відмежувалися від політичного та культурного колоніалізму задля формування власної самосвідомості, подолання його наслідків. Заголовки і підзаголовки засвідчують не тільки жанрові ознаки з орієнтацією на специфіку висловлювання, а й називають адресатів, обставини, часопросторові координати, способи взаємодії, за яких відбувається комунікація. Вони демонструють читацькій аудиторії різну соціально-психологічну і творчу проблематику. Проаналізовані поетичні твори Ю. Андруховича, В. Неборака, О. Ірванця підтверджують розширення жанрового арсеналу, який охоплює літературно-мистецькі явища різних епох минулого, а також зразки авангардної поезії, літератури постмодернізму, суміжних видів мистецтв сучасної доби, їх поєднання в одне ціле. Таке зчеплення жанрів засвідчує багатогранність твору, спонукає до нешаблонного прочитання. Жанровий синтез є свідченням змін у системі категорій нової поетики, яка вільна від дотримання жанрових канонів і фокусується на комунікативних можливостях жанру.
This article examines the genre-specific features of the poetry produced by the literary group «Bu-Ba-Bu». It establishes that Yurii Andrukhovych, Viktor Neborak, and Oleksandr Irvanets not only introduced a wide range of genres and subgenres but also contributed significantly to their recognition by incorporating genre markers into the titles and subtitles of their works. The study emphasizes the creative and psychological prerequisites for this form of self-expression – a deliberate search for genre undertaken by the artist to identify an appropriate form for conveying a given theme, serving as an initial point of orientation for both the author and the reader. The genre specified by the author guides the reader toward optimal reception by highlighting the essential characteristics of the work. The article further underscores the communicative function of genre, which facilitates its identification and interpretation and fosters a dialogue between author and reader. Here, the reader emerges as an active participant in communicative interaction, with the author’s appeals aimed at eliciting an emotional response. The nature of this dialogue is already suggested by the name of the group itself, «Bu-Ba-Bu», which evokes genre expectations associated with Ivan Kotliarevskyi’s Eneida and the aesthetics of laughter and carnival culture. Contemporary Ukrainian poets are portrayed as representatives of those individuals and social groups who sought to distance themselves from political and cultural colonialism in their efforts to forge a new self-awareness and overcome its consequences. Titles and subtitles in Bu-Ba-Bu’s poetry reflect not only genre characteristics corresponding to the specifics of expression but also indicate the intended audience, circumstances, spatiotemporal coordinates, and modes of interaction in which communication occurs. They present the readership with a range of social, psychological, and creative issues. The analysis of the poetic works of Andrukhovych, Neborak, and Irvanets confirms an expansion of the genre arsenal, encompassing literary and artistic phenomena from various historical periods, as well as examples of avant-garde poetry, postmodernist literature, and related contemporary art forms, which they synthesize into a coherent whole. This fusion of genres reveals the multidimensional nature of their works and encourages unconventional readings. Genre synthesis stands as evidence of transformations within the category system of new poetics – one that abandons strict adherence to traditional genre conventions and emphasizes the communicative potential of genre.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/76065
ISSN: 2663-4899
Appears in Collections:2025 / Закарпатські філологічні студії. Випуск 40 (Том 2)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ЖАНРОВІ ВИМІРИ ПОЕЗІЇ «БУ-БА-БУ».pdf328.24 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.