Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/76090
Title: Правова основа Європейського Союзу у сфері протидії екологічним злочинам
Other Titles: The legal framework of the European Union in the field of combating environmental crimes
Authors: Сироїд, Т. Л.
Keywords: відповідальність, кримінальні злочини, організована злочинність, полікримінальні злочини, санкції, торгівля дикими тваринами, кримінальне право, законодавство ЄС, гармонізація, директиви, екологічні злочини, забруднення із суден, responsibility, harmonization, directives, environmental crimes, pollution from ships, EU legislation, criminal law, criminal offences, organized crime, polycriminal offences, sanctions, wildlife trade
Issue Date: 2024
Citation: Сироїд Т. Л. Правова основа Європейського Союзу у сфері протидії екологічним злочинам / Т. Л. Сироїд // Науковий вісник Ужгородського національного університету: серія: Право / голов. ред. Ю. М. Бисага – Ужгород, 2024. – Т. 3. Вип. 81. – С. 288 – 296 – Бібліогр.: 294 – 296 с. (25 назв). URL http://visnyk-pravo.uzhnu.edu.ua/article/view/302350/294387
Series/Report no.: Право;
Abstract: У статті акцентовано увагу на діяльності Європейського Союзу щодо розробки дієвої правової основи протидії екологічним злочинам з урахуванням сучасних реалій. Зазначено, що існуючі норми ЄС з протидії екологічній злочинності базуються на положеннях Договору про функціонування ЄС, яким встановлено компетенцію ЄС щодо визначення кримінальних злочинів та санкцій у сферах політики ЄС на які поширюються заходи щодо гармонізації (ст. 83(2)). Приділено увагу положенням таких директив: Директива щодо захисту навколишнього середовища за допомогою кримінального права та заміни Директиви 2008/99/ЄС , якою доповнено перелік протиправних діянь новими категоріями злочинів, встановлено стримуючий рівень санкцій, що забезпечує більш послідовне застосування в ЄС умов для підприємств; Директива 2004/35/ЄС про відшкодування шкоди, яка встановлює правила, що ґрунтуються на принципі «забруднювач платить» та пов’язаним із нею директивам. Зазначено, що ЄС постійно працює над удосконаленням положень прийнятих ним актів в означеній сфері про що свідчать нормативи, на підставі яких було внесено зміни і доповнення до вищеозначених директив, щодо безпекових питань, управління відходами, спрощення зобов’язань щодо звітності в галузі екологічного законодавства (Директива 2006/21/ЄC, Директива 2009/31/ЄС, Директива 2013/30/ЄС, Регламент (ЄС) 2019/101).Зосереджено увагу на актах, що стосуються захисту визначених об’єктів, серед яких: 1) акти, направлені на протидію забрудненню із суден: Директива 2005/35/EC про забруднення із суден і запровадження покарань, Рамкове рішення Ради 2005/667/JHA щодо зміцнення кримінально-правової бази для забезпечення виконання закону проти забруднення із суден; 2) акти, щодо проти-дії торгівлею дикими тваринами: Регламент Ради [ЄС] No 338/97 (зі змінами), Регламент Комісії [ЄС] No 865/2006 (з змінами), Регламент Комісії [ЄС] 792/2012 (зі змінами), План дій ЄС щодо боротьби з торгівлею дикими тваринами 2022 р. Зазначено, що природоохоронне законодавство ЄС базується на міжнародних універсальних актах, прийнятих у межах ООН у відповідній га-лузі (Міжнародна конвенція щодо запобігання забрудненню із суден 1973 р., Конвенція ООН з морського права 1982 р., Конвенція про міжнародну торгівлю видами дикої фауни та флори, що знаходяться під загрозою зникнення 1975 р. (CITES)), що спрощує правозастосування та запровадження заходів, направлених на протидію екологічній злочинності. Підкреслено значення стратегічних актів, прийнятих ЄС, серед яких: Стратегія ЄС щодо боротьби з організованою злочинністю на 2021–2025 рр., Стратегія біорізноманіття до 2030 р. Зроблено відповідні висновки.
The article focuses on the activities of the European Union regarding the development of an effective legal framework for combating environmental crimes considering modern realities. It is noted that the existing norms on combating environmental crime in the EU are based on the provisions of the Treaty on the Functioning of the EU which sets the competence of the EU to define criminal offenses and sanctions in the spheres of EU policy to which harmonization measures apply (Article 83(2)). Attention is paid to the provisions of the following directives: Directive of the European Parliament and of the Council on the protection of the environment through criminal law and replacing Directive 2008/99/EC, which supplemented the list of illegal acts with new categories of crimes, established a deterrent level of sanctions, which ensures a more consistent application of conditions for enterprises in the EU; Directive 2004/35/CE of the European Parliament and of the Council of 21 April 2004 on environmental liability with regard to the prevention and remedying of environmental damage, which sets rules based on the «polluter pays» principle and related directives 2000/60/EC, 2008/56/EC, 2009/147/EC and 92/43/EEC. It is noted that the EU constantly works on improving the provisions of the acts adopted by it in the specified area, as evidenced by the directives, on the basis of which changes and amendments were made to the above-mentioned directives, regarding safety issues, waste management, simplification of reporting obligations in the field of environmental legislation (Directives 2006/21/EC, 2009/31/EC, 2013/30/EC, Regulation (EC) 2019/101).Attention is focused on acts related to the protection of certain objects, including: 1) acts aimed at combating pollution from ships: Directive 2005/35/EC of the European Parliament and of the Council of 7 September 2005 on ship-source pollution and on the introduction of penalties, including criminal penalties, for pollution offence (as amended), Council Framework Decision 2005/667/JHA of 12 July 2005 to strengthen the criminal-law framework for the enforcement of the law against ship-source pollution; 2) acts on combating trade in wild animals: Regulation (EC) No 338/97 (as amended), Commission regulation (EC) No 865/2006 (as amended), Commission Implementing Regulation (EU) No 792/2012 97 (as amended), Revision of the EU action plan against wildlife trafficking of 2022. It is noted that EU legislation is based on international universal acts adopted within the UN in the relevant field (International Convention for the Prevention of Pollution from Ships (MARPOL) of 1973, United Nations Convention on the Law of the Sea (UNCLOS) of 1982, Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora (CITES) of 1975), which simplifies law enforcement and the introduction of measures to combat environmental crime.The importance of strategic acts adopted by the EU, including the Agenda and Action Plan on Drugs 2021–2025 and the Biodiversity strategy for 2030 is emphasized. Relevant conclusions have been drawn.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/76090
ISSN: 2307-3322
Appears in Collections:2024 / Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право. Випуск 81. Том 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
302350-Текст статті-697787-1-10-20240419.pdf354.43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.