Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/76112
Title: | Викладання фразеології української мови на уроках у середній школі |
Other Titles: | Teaching phraseology of the Ukrainian language in secondary school classes |
Authors: | Венжинович, Наталія Федорівна Тафійчук, Світлана |
Keywords: | фразеологізм, компонент-соматизм, система вправ для середньої школи, методичні аспекти вивчення фразеології, форми та методи викладання, phraseology, component-somatism, system of exercises for secondary school, methodical aspects of studying phraseology, forms and methods of teaching |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | ПП Данило С. І. |
Citation: | Венжинович, Н. Викладання фразеології української мови на уроках у середній школі / Наталія Венжинович, Світлана Тафійчук // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Філологія. На пошану Василя Добоша, доктора філологічних наук, професора (до 100-річчя з дня народження) / ред. кол.: М. Номачі (голов. ред), Н. Венжинович (голов. ред. ради), Ю. Бідзіля та ін. – Ужгород : ПП Данило С. І., 2024. – Вип. 2 (52). – С. 26–34. – рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 32–33 (18 назв) |
Series/Report no.: | Філологія; |
Abstract: | Стаття присвячена проблемам викладання фразеології української мови на уроках у середній школі.
Методичні аспекти вивчення фразеології у школі досліджували О. Плющ, О. Ткачук, С. Дубовик та І. Кучер. У той же
час специфіка вивчення фразеологізмів із ключовими словами-соматизмами у середній школі залишається на периферії наукових досліджень, що зумовлює необхідність вивчення цієї теми.
Об’єкт дослідження – фразеологізми української мови з ключовими словами-соматизмами.
Предметом дослідження є форми та методи роботи над фраземами з ключовими словами-соматизмами на уроках
української мови у 6 класі.
Мета дослідження – вивчення специфіки викладання фразеології української мови на уроках у 6 класі (на матеріалі фразем із ключовими словами-соматизмами).
Виконання поставленої мети зумовило реалізацію таких завдань: 1) узагальнити поняття фразеологічної одиниці, їх класифікацію; 2) дослідити фраземи із ключовими словами-соматизмами у контексті джерел виникнення фразеології; 3) запропонувати форми та методи роботи над фраземами із ключовими словами-соматизмами на уроках української мови у 6 класі; 4) описати лінгвометодичні засади вивчення фразеології з ключовими словами-соматизмами в
основній школі.
Методи дослідження. Ураховуючи специфіку теми дослідження та поставлені завдання, за основу обрано метод
лінгвокультурологічного аналізу та описовий метод. Крім цього, метод систематизації та класифікації забезпечив чітке
групування поглядів дослідників на аналізовану проблему.
У результаті проведеного дослідження автори доходять висновку про те, що доцільно використовувати таку
систему вправ та завдань при вивченні фразем із соматичним компонентом на уроках української мови: тлумачення
понять фразеології, класифікація фразеологізмів та їх властивості; вибіркова робота, яка містить пошук фразеологізмів
у текстах або проведення вибіркових диктантів; пояснення змісту фразеологічних висловів, роботу зі словниками, що
допомагає зрозуміти їх значення; добір фразеологізмів за аналогією та контрастом, зокрема синоніми й антоніми; складання словничків фразеологізмів за стрижневим словом, що допомагає усвідомити різноманітні варіанти вживання
вислову; розподіл фразеологізмів за тематичними групами для систематизації знань та їх кращого запам’ятовування;
закріплення вмінь використовувати фразеологізми в мовленні через введення їх у речення, тексти та визначення синтаксичної ролі. The article is devoted to the problems of teaching phraseology of the Ukrainian language in secondary school classes. Methodical aspects of studying phraseology at school were studied by O. Plushch, O. Tkachuk, S. Dubovyk and I. Kucher. At the same time, the specificity of the study of phraseological units with key words-somatisms in secondary school remains on the periphery of scientific research, which necessitates the study of this topic. The object of the research is phraseological units of the Ukrainian language with key words-somatisms. The subject of the study is the forms and methods of working on phrasemes with key words-somatisms in Ukrainian language lessons in the 6th grade. The purpose of the research is to study the specifics of teaching the phraseology of the Ukrainian language in lessons in the 6th grade (based on the phrase material with key words – somatisms). Fulfillment of the set goal determined the implementation of the following tasks: 1) generalize the concept of phraseological units, their classification; 2) to investigate phrasemes with key words-somatisms in the context of the sources of phraseology; 3) to propose forms and methods of working on phrasemes with key words-somatisms in Ukrainian language lessons in the 6th grade; 4) describe the linguomethodical principles of studying phraseology with key words-somatisms in primary school. Research methods. Taking into account the specifics of the research topic and the tasks, the method of linguistic and cultural analysis and the descriptive method were chosen as the basis. In addition, the method of systematization and classification provided a clear grouping of researchers’ views on the analyzed problem. As a result of the research, the authors come to the conclusion that it is advisable to use the following system of exercises and tasks when studying phrases with a somatic component in Ukrainian language classes: interpretation of the concepts of phraseology, classification of phraseological units and their properties; selective work, which includes searching for phraseological units in texts or carrying out selective dictations; explanation of the content of phraseological expressions, work with dictionaries, which helps to understand their meaning; selection of phraseological units by analogy and contrast, in particular synonyms and antonyms; compiling dictionaries of phraseological units based on the core word, which helps to understand various variants of the use of the expression; distribution of phraseological units by thematic groups for the systematization of knowledge and its better memorization; consolidating the ability to use phraseological units in speech by introducing them into sentences, texts and determining their syntactic role. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/76112 |
ISSN: | 2663-6840 |
Appears in Collections: | 2024 / Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Філологія. Випуск 2(52) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ВИКЛАДАННЯ ФРАЗЕОЛОГІЇ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ.pdf | 214.5 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.