Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/76124
Title: Історична фонетика на допомогу вчителеві-філологу
Other Titles: Historical phonetics to help the teacher of philology
Authors: Купчинська, Зоряна
Keywords: історична фонетика, фонетичні процеси, учитель-філолог, система сучасної української мови, модельна навчальна програма, програмовий матеріал, historical phonetics, phonetic processes, teacher-philologist, system of the modern Ukrainian language, model curriculum, program material
Issue Date: 2024
Publisher: ПП Данило С. І.
Citation: Купчинська, З. Історична фонетика на допомогу вчителеві-філологу / Зоряна Купчинська // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Філологія. На пошану Василя Добоша, доктора філологічних наук, професора (до 100-річчя з дня народження) / ред. кол.: М. Номачі (голов. ред), Н. Венжинович (голов. ред. ради), Ю. Бідзіля та ін. – Ужгород : ПП Данило С. І., 2024. – Вип. 2 (52). – С. 94–100. – рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 98–99 (12 назв)
Series/Report no.: Філологія;
Abstract: У статті йдеться про роль історичної фонетики в підготовці учителів-філологів. Підготувати висококваліфікованого вчителя філологічного профілю без курсу історичної граматики неможливо. Для вчителя-філолога студіювання цього курсу в системі філологічної підготовки має не лише практичне, а й теоретичне і загальноосвітнє значення. Актуальність цієї розвідки полягає саме в цьому. Метою статті є аналіз історичних фонетичних процесів, які репрезентовані в сучасній українській мові та вивчаються в закладах загальної середньої освіти, а також формування у здобувачів освіти як майбутніх фахівців професійно зорієнтованих умінь і навичок. Щоб досягти мети, визначено такі завдання: 1) вѝокремити зі сучасних навчальних програм української мови ті теми з фонетики, які вимагають від учителя-словесника діахронного, поглибленого розуміння фонетичних явищ чи їхніх наслідків; 2) проаналізувати ті проблемні («затемнені») питання, які вчитель мав би актуалізувати, готуючись до відповідних уроків на теми фонетики; 3) провести історичні коментарі для опанування сучасної української літературної фонетичної системи, зокрема таких тем: Голосні наголошені й ненаголошені. Особливості вимови ненаголошених голосних. Правопис ненаголошених [е] та [и]. Приголосні тверді й м’які, дзвінкі й глухі. Правила вживання апострофа. Спрощення в групах приголосних. Подвоєння та подовження приголосних Найпоширеніші випадки чергування голосних звуків. Найпоширеніші випадки чергування приголосних звуків. У результаті розвідки було актуалізовано проблему підготовки майбутніх вчителів-словесників, які зобовʼязані пізнати взаємозв’язок мовних явищ, закономірності їх походження і розвитку. Вивчення історичної граматики української мови дає можливість майбутньому вчителеві набути системності у знаннях, цілісно усвідомити ті праіндоєвропейські, загальнослов’янські і староукраїнські закони внутрішнього розвитку мови, що сформували фонетичну систему сучасної української мови. В статті представлено рекомендації щодо інтерпретації історичних фонетичних процесів і явищ української мови відповідно до сучасних навчальних програм.
The article deals with the role of historical phonetics in the training of philology teachers. It is impossible to train a highly qualified teacher of philology without a course in historical grammar. For a teacher-philologist, studying this course in the system of philological training has not only practical, but also theoretical and general educational significance. The relevance of this study is precisely this. The purpose of the article is to analyze the historical phonetic processes represented in the modern Ukrainian language and studied in general secondary education institutions, as well as to form professionally oriented skills in students as future specialists. To achieve this goal, the following tasks have been identified: 1) to select from the modern Ukrainian language curricula those phonetics topics that require a teacher of language to have a diachronic, indepth understanding of phonetic phenomena or their consequences; 2) to analyze those problematic (“obscured”) issues that a teacher should actualize in preparation for relevant lessons on phonetics; 3) to make historical comments for mastering the modern Ukrainian literary phonetic system, in particular the following topics: Stressed and unstressed vowels. Peculiarities of pronunciation of unstressed vowels. Spelling of unstressed [е] and [и]. Hard and soft, voiced and unvoiced consonants. Rules for using the apostrophe. Simplification in consonant groups. Doubling and lengthening consonants The most common cases of vowel alternation. The most common cases of consonant alternation. As a result of the research, the problem of training future language teachers who are obliged to learn the interconnection of linguistic phenomena, the laws of their origin and development has become more relevant. The study of the historical grammar of the Ukrainian language enables the future teacher to acquire systematic knowledge, to comprehensively understand the pre-Indo-European, Common Slavic and Old Ukrainian laws of internal language development that have formed the phonetic system of the modern Ukrainian language. The article presents recommendations for the interpretation of historical phonetic processes and phenomena of the Ukrainian language in accordance with modern curricula.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/76124
ISSN: 2663-6840
Appears in Collections:2024 / Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Філологія. Випуск 2(52)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ІСТОРИЧНА ФОНЕТИКА.pdf237.87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.