Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/76154
Title: | Краєвиди та їх функціональність в образній системі української антимілітарної прози про події Першої світової війни |
Other Titles: | Landscapes and their functional role in the imagery system of Ukrainian anti-war prose on First World War events |
Authors: | Товт, Ольга Олександрівна |
Keywords: | образ-краєвид, функціональність образів природи, антимілітарні твори, українська проза про події Першої світової війни, landscape imagery, functionality of nature imagery, anti-militaristic works, Ukrainian prose on First World War events |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | ПП Данило С. І. |
Citation: | Товт, О. Краєвиди та їх функціональність в образній системі української антимілітарної прози про події Першої світової війни / Ольга Товт // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Філологія. На пошану Дмитра Кременя, лауреата Державної премії України ім. Тараса Шевченка (до 70-річчя з дня народження) / ред. кол.: М. Номачі (голов. ред), Н. Венжинович (голов. ред. ради), Ю. Бідзіля та ін. – Ужгород : ПП Данило С. І., 2024. – Вип. 1 (51). – С. 45–50. – рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 49–50 (15 назв) |
Series/Report no.: | Філологія; |
Abstract: | Стаття присвячена проблемам дослідження краєвидів та їх функціональності в образній системі української антимілітарної прози про події Першої світової війни. Уже сама назва дослідження засвідчує його актуальність,
а відтак і загальну мету: з’ясувати особливості функціонування краєвидів у внутрішній і зовнішній структурах епічного тексту з його антимілітарною спрямованістю. Чітко визначено об’єкт і предмет такого вивчення: прозові твори
українських авторів про події Першої світової війни з їх системою краєвидів та функціональністю. Окрім того, що
образ-краєвид є невід’ємним складником композиції такого типу прози (прологом, розширеною експозицією, стимуляцією зав’язки, ретардацією, загостренням розвитку дії, зрештою, розв’язкою), він ще й посутньо впливає на її стильові
чинники, засоби характеротворення, на урізноманітнення своєї самовиражальності в обставинах певних топосів та
локусів. За всієї очевидності дослідження цієї проблеми у творчості цілого ряду прозаїків українського письменства
(як материкового, так і діаспорного), усе ж вона ще й досі не ставала як самодостатня в аналізі національної епічної літератури про події Першої світової війни. Такий підхід (зі своєю аналітикою та синтезом) і визначає новизну статті. А
результати такої студії мають цілком практичне значення: виявлення своєрідності прозопису українських художників
слова з їх антимілітарними творами, що в наш час можуть бути цікавими й необхідними як для вчених-літературознавців, так і для студентської та наукової молоді. Водночас зазначимо, що в дослідженні використано кілька важливих
методів вивчення поставленої проблеми: філологічний, герменевтичний, історико-культурний та ін.
Отже, які б функції не покладалися письменниками на змальовані образи природи чи краєвиди, яке б місце не
відводили вони відтворенню пейзажу (виокремлене чи імпліцитно наявне), усе це залежить від загальної концепції
твору. Літературні краєвиди в образній системі художньої прози українських авторів про події Першої світової війни
є відображенням їхнього світовідчуття, а вивчення словесної тканини пейзажу та його функціональності – одним із
засобів розуміння особливостей їхнього ідейно-естетичного світу. The article is devoted to the problems of the study of landscapes and their functionality in the figurative system of Ukrainian anti-military prose about the events of the First World War. The title of the study itself underscores its relevance and overall aim: to explore the functioning of landscapes within the internal and external structures of epic texts with an anti-militaristic focus. It clearly defines the object and subject of such research: prose works by Ukrainian authors about events of the First World War with their system of landscapes and functionality. Additionally, the landscape image is not only an integral component of the composition of such prose (as a prologue, extended exposition, stimulation of the plot, retardation, climax, and resolution), but it also significantly influences its stylistic factors, character-building techniques, and the diversification of self-expression in the circumstances of certain topoi and loci. Despite the apparent relevance of exploring this issue in the works of a range of Ukrainian prose writers (both mainland and diaspora), it has not yet been treated as a self-sufficient subject in the analysis of the national epic literature on the events of the First World War. Such an approach, with its analytical and synthetic components, defines the novelty of the article. The results of such a study have practical significance: identifying the uniqueness of Ukrainian word artists’ prose with their anti-militaristic works, which can be of interest and necessity for literary scholars as well as students and young researchers nowadays. Furthermore, it is worth noting that the study employs several important methods for examining the posed problem: philological, hermeneutic, historical-cultural, and others. So, no matter what functions writers rely on depicted images of nature or landscapes, no matter what place they assign to the reproduction of the landscape (isolated or implicitly present), all this depends on the general concept of the work. Literary landscapes in the figurative system of artistic prose of Ukrainian authors about the events of the First World War are a reflection of their worldview, and the study of the verbal fabric of the landscape and its functionality is one of the means of understanding the peculiarities of their ideological and aesthetic world. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/76154 |
ISSN: | 2663-6840 |
Appears in Collections: | 2024 / Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Філологія. Випуск 1 (51) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
КРАЄВИДИ ТА ЇХ ФУНКЦІОНАЛЬНІСТЬ.pdf | 316.58 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.