Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/76156
Title: | Функціонування конфесійної лексики в мовотворчості Федора Потушняка |
Other Titles: | The functioning of confessional vocabulary in the language creation of Fedir Potushnyak |
Authors: | Барчан, Валентина Володимирівна |
Keywords: | Федір Потушняк, світогляд, поезія, художнє мовлення, конфесійна лексика, марковані слова, стилістичні фігури, тропи, Fedir Potushnyak, confessional vocabulary, marked words, language creation, stylistic figures, tropes, artistic speech |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | ПП Данило С. І. |
Citation: | Барчан, В. Функціонування конфесійної лексики в мовотворчості Федора Потушняка / Валентина Барчан // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Філологія. На пошану Дмитра Кременя, лауреата Державної премії України ім. Тараса Шевченка (до 70-річчя з дня народження) / ред. кол.: М. Номачі (голов. ред), Н. Венжинович (голов. ред. ради), Ю. Бідзіля та ін. – Ужгород : ПП Данило С. І., 2024. – Вип. 1 (51). – С. 58–65. – рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 64–65 (17 назв) |
Series/Report no.: | Філологія; |
Abstract: | У статті розглянуто поетичні твори закарпатоукраїнського письменника-символіста першої половини
ХХ ст. Федора Потушняка з рукописних збірок «Пори року» (1928), «Поезії» (1930), виданої 1934 року збірки «Далекі
вогні», вибране з яких уміщено в книзі «Мій сад» (2007). Неповторність художнього світу митця значною мірою простежується в його мовотворчості. Творча фантазія письменника трансформується в художні образи, зроджені його
уявою і відповідно оприявлені в мові. Світоглядна, філософсько-релігійна концепція життя Ф. Потушняка, що постає в
його ранній ліриці в образних уявленнях єдності всього сущого, концентрується часто в конфесійній лексиці. Художню
спадщину Федора Потушняка вбачаємо цікавою в цьому аспекті.
Ідейно-естетична своєрідність лірики розкривається й крізь призму художньої мови митця. Аналіз художніх творів показав наявність у мовотворчості письменника різноманітної конфесійної лексики як за значенням, так і за походженням. З’ясовано, що філософські засади мислення, застосування елементів поетики різних стилів із домінуванням
символістичної, зумовили використання Ф. Потушняком лексичних засобів конфесійного стилю для побудови системи
тропів і стилістичних фігур (епітетів, порівнянь, метафор, алегорій, символів, перифраз тощо). Крім цього, доведено,
що прикметними рисами авторського мовного стилю Федора Потушняка є використання ним як значної кількості художньої тропіки, а також вживання лексем конфесійного стилю у вигляді стилістичних фігур, так і маркованих слів, які
теж властиві конфесійному стилю. Згідно з поділом конфесійної лексики на дві великі групи (перша група – лексика,
яка відбиває релігійний зміст; друга група – лексика, яка з релігійним змістом не пов’язана) проаналізовано виявлену
конфесійну лексику й визначено особливості її функціонування. The article examines the poetic works of Fedir Potushnyak through the prism of linguistic analysis of confessional vocabulary. The uniqueness of the artist’s artistic world is largely reflected in his language. The writer’s creative imagination is transformed into artistic images created by his imagination and accordingly manifested in language. The worldview, philosophical and religious concept of F. Potushnyak’s life, which appears in his early lyrics in figurative representations of the unity of all things, is often concentrated in the confessional vocabulary in all spheres of human life. We see the artistic legacy of Fedir Potushnyak as interesting in this aspect. Modern philological science is interested in the interaction of sacred and artistic styles. Literary critics, in particular, trace the interpretation of biblical plots, images, and motifs in artistic works. Ukrainian linguistics is interested in the functioning of confessional vocabulary in all spheres of human life. As a result of the processing of empirical data, a variety of confessional vocabulary was found in the writer’s speech, both in terms of meaning and origin. It was found that Fedir Potushnyak very successfully uses the lexical means of the confessional style in his poetic works to build a system of tropes and stylistic figures (symbols, paraphrases, allegories, epithets, similes, metaphors, etc.). In addition, it has been proven that the characteristic features of the author’s language style of Fedir Potushnyak are his use of a significant amount of artistic tropes, as well as the use of tokens of the confessional style in the form of stylistic figures and marked words, which are also characteristic of the confessional style. According to the division of religious vocabulary into two large groups (the first group – vocabulary that reflects religious content; the second group – vocabulary that is not related to religious content), the revealed confessional vocabulary was analyzed and its functioning was determined. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/76156 |
ISSN: | 2663-6840 |
Appears in Collections: | 2024 / Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Філологія. Випуск 1 (51) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ФУНКЦІОНУВАННЯ КОНФЕСІЙНОЇ ЛЕКСИКИ.pdf | 402.34 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.