Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/76167
Title: | Персуазивна функція конструктів у заголовках англійськомовних текстів новин |
Other Titles: | Persuasive function of constructs in English news headlines |
Authors: | Талавіра, Наталія |
Keywords: | морфосинтаксична конструкція, конструкт, новинний текст, заголовок, персуазивність, morphosyntactic construction, construct, news text, headline, persuasiveness |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | ПП Данило С. І. |
Citation: | Талавіра, Н. Персуазивна функція конструктів у заголовках англійськомовних текстів новин / Наталія Талавіра // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Філологія. На пошану Дмитра Кременя, лауреата Державної премії України ім. Тараса Шевченка (до 70-річчя з дня народження) / ред. кол.: М. Номачі (голов. ред), Н. Венжинович (голов. ред. ради), Ю. Бідзіля та ін. – Ужгород : ПП Данило С. І., 2024. – Вип. 1 (51). – С. 132–138. – рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 137–138 (16 назв) |
Series/Report no.: | Філологія; |
Abstract: | Актуальність пропонованої розвідки зумовлена увагою лінгвістів до морфосинтаксичних конструкцій як стійких поєднань форми, значення й функції, а також до їх дискурсивного втілення в конструктах. Останні
вважаються мовленнєвими виявами конструкцій, які на ментальному рівні узагальнено репрезентують різноманітні
відношення навколишнього світу, а у мовленні можуть бути заповнені різними лексемами завдяки наявним у структурі
відкритим слотам. Метою дослідження є встановлення персуазивного потенціалу конструктів у заголовках новинних
текстів BBC News. Завдання статті полягають у класифікації конструктів з урахуванням позначуваних відношень і в
з’ясуванні їхньої персуазивної ролі з опертям на їхнє розміщення в заголовках новинних текстів. Конструкти висуваються в позицію привернення уваги, тобто на початку заголовка перед предикатами, називаючи референти, близькі
цільовій аудиторії; в позицію утримування, заповнену предикатами; в позицію спрямовування уваги, розміщену в кінці
заголовка, задля стимулювання читача звернутися до власне тексту. Аналіз 180 новинних текстів англійськомовного
сайту BBC News показав, що агентивні конструкти, що мають високий персуазивний статус завдяки представленню
учасників подій, заповнюють в заголовках позицію привернення уваги. Предикативні конструкти в позиції утримання
уваги здійснюють значний вплив на адресата, відсилаючи до авторитетів, створюючи ефект присутності, репрезентуючи розвиток ситуації, апелюючи до фізіологічної або безпекової потреби. У позиції спрямовування уваги знаходимо
локативні, темпоральні, каузативні й квантитативні конструкти. Локативні й квантитативні конструкти справляють
середній вплив на читачів, тому що структури на позначення місця називають його приблизно, змушуючи звернутися
до основної частини тексту новин, а квантитативні побудови додають змісту заголовка переконливості завдяки репрезентації кількісних та статистичних даних. Темпоральні й каузативні конструкти мають достатньо низький вплив на
аудиторію внаслідок нечастого вживання в заголовках текстів новин. The relevance of the proposed research is determined by the attention of linguists to morphosyntactic constructions as fixed pairings of form, meaning and function, as well as to their discursive embodiment in constructs. The latter are considered to be speech manifestations of constructions that at the mental level schematically represent various relations of the surrounding world, and in speech can be filled with various lexemes due to open slots in the structure. The aim of the investigation is to establish the persuasive potential of constructs in 180 headlines of BBC news texts. The tasks of the article are to classify constructs taking into account denoted relations and to clarify their persuasive role on the basis of their position in the headlines of news texts. Constructs are used in the position of attracting attention, that is, at the beginning of the headline before predicates, naming referents close to the target audience; in the attention-keeping position filled with predicates; in the attention-nudging position, when constructs are placed at the end of the headline to stimulate the reader to turn to the text itself. Agentive constructs, which have a high persuasive status due to the representation of the event participants, fill the attention- attracting position in the headlines. Predicative constructs in the attention-keeping position exert a significant influence on the addressee, referring to authorities, creating the effect of presence, representing the development of the situation, appealing to a physiological or safety need. In the attention-nudging position, locative, temporal, causative, and quantitative constructs are used. Locative and quantitative constructs have an average impact on readers because locative constructs denote the place of the event approximately, forcing the addressee to refer to the news text, and quantitative constructs add persuasiveness to the content of the headline by representing statistical data. Temporal and causative constructs have a rather low impact on the audience due to their infrequent use in headlines of news texts. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/76167 |
ISSN: | 2663-6840 |
Appears in Collections: | 2024 / Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Філологія. Випуск 1 (51) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ПЕРСУАЗИВНА ФУНКЦІЯ КОНСТРУКТІВ У ЗАГОЛОВКАХ.pdf | 400.49 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.