Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/76338
Title: | До питання альтруїзму учителя інклюзивного класу |
Other Titles: | On the issue of altruism of the inclusive classroom teacher |
Authors: | Клепар, Марія Василівна Матвеєва, Наталія Олексіївна Чінчой, Олександр Олександрович |
Keywords: | альтруїзм, відданість, спрямованість, безкорисливість, особливі потреби, altruism, devotion, direction, selflessness, special needs |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | Вид-во УжНУ "Говерла" |
Citation: | Клепар, М. В. До питання альтруїзму учителя інклюзивного класу / М. В. Клепар, Н. О. Матвеєва, О. О. Чінчой // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / редкол.: О. Бартош (голов. ред.), І. Козубовська, та ін. – Ужгород: Вид-во УжНУ «Говерла», 2025. –Вип. 1 (56). – С. 73–76. – рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 76 (5 назв) |
Series/Report no.: | Педагогіка. Соціальна робота; |
Abstract: | Сьогодення висуває нові вимоги до педагогічної діяльності, виокремлює завдання різної
складності, які повинен вирішити учитель, як-от: організація навчання в умовах воєнних дій, поєднання
дистанційної та очної форми, упровадження інновацій, здійснення педагогічного всеобучу, інтегрування дітей
з особливими освітніми потребами та надання їм освітніх послуг. Підвищення ефективності інклюзивного
навчання передбачає не лише обізнаність педагога, а й наявність важливих професійних й особистих якостей,
чільне місце з-поміж яких посідає альтруїзм, що базується на визнанні особистості найвищою цінністю на
Землі. Мета статті: розкрити функціонально-змістові складові альтруїзму сучасного учителя інклюзивного
класу. Основними методами дослідження є: порівняльний аналіз наукових, навчально-методичних джерел,
нормативно-правової бази; теоретичні та емпіричні, методи узагальнення. У результаті нашого дослідження
ми дійшли висновку про потребу подальшого вивчення функціонально-змістових характеристик альтруїзму
учителя інклюзивного закладу освіти та його трансформацій на різних етапах професійної його діяльності. The present day puts forward new requirements for pedagogical activity, identifies tasks of varying complexity that a teacher must solve, e.g.: organizing training in conditions of military operations, combining distance and face-to-face forms, introducing innovations, implementing pedagogical universal education, integrating children with special educational needs and providing them with educational services in a general secondary education institution. Increasing the effectiveness of inclusive education requires not only a high level of knowledge of the teacher, the presence of inclusive competence but also important professional and personal qualities with altruism based on recognizing an individual as the highest value. The article aims to reveal the functional and substantive components of the altruism of a modern inclusive classroom teacher. Research methods: comparative analysis of scientific, educational, and methodological sources, regulatory and legal framework, theoretical and empirical, generalization methods. The essence of the concept of «altruism» as a moral principle is based on a selfless desire to act for the benefit of others, readiness for self-denial, a system of value orientations, the main motive and criterion of moral assessment of which are the interests of another person or social community. The main characteristics and signs of altruistic activity of a teacher of an educational institution with inclusive education are highlighted. The cognitive, moral, personal, social, and other characteristic motives of the teacher that encourage selfless activity for the benefit of students with special educational needs are identified. Humanistic worldview, readiness for selfless action, awareness of the value of another person, and motivation lie at the basis of the altruism of an inclusive class teacher. The altruism of an inclusive class teacher develops humanistic consciousness, motivates selfless deeds and charity, supports all applicants without exception, implements the pedagogy of «non-violence», embodies in life universal human values and priorities, popularises an individual and role in the life of society. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/76338 |
ISSN: | 2524-0609 |
Appears in Collections: | 2025 / Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. Випуск 1(56) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ДО ПИТАННЯ АЛЬТРУЇЗМУ УЧИТЕЛЯ ІНКЛЮЗИВНОГО КЛАСУ.pdf | 503.26 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.