Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/76355
Title: Методологічні засади педагогічної діагностики соціальної компетентності учнів старшого шкільного віку
Other Titles: Methodological bases of pedagogical diagnostics of social competence of senior school students
Authors: Лендел, Василь Васильович
Keywords: педагогічна діагностика, моніторинг, розвиток особистості, соціальна компетентність, учні старшого шкільного віку, pedagogical diagnostics, monitoring, personality development, social competence, senior school students
Issue Date: 2025
Publisher: Вид-во УжНУ "Говерла"
Citation: Лендел, В. В. Методологічні засади педагогічної діагностики соціальної компетентності учнів старшого шкільного віку / В. В. Лендел // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / редкол.: О. Бартош (голов. ред.), І. Козубовська, та ін. – Ужгород: Вид-во УжНУ «Говерла», 2025. –Вип. 1 (56). – С. 110–114. – рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 113–114 (17 назв)
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Нові підходи до організації освітньої діяльності пов’язані з переходом від знаннєвої парадигми освіти до компетентнісної, що полягає у формуванні підвищення інтересу до навчання та застосування діагностичних методи. Мета статті: обґрунтувати педагогічні засади діагностики соціальної компетентності учнів старшого шкільного віку. Застосовано методи наукового пошуку: вивчення наукових досліджень з проблем моніторингу і діагностики соціальної компетентності учнів в шкільній освіті – для з’ясування особливостей моніторингової діяльності; узагальнення, систематизація результатів наукових досліджень - з метою визначення теоретико-методологічних засад і основних підходів до діагностики рівнів соціальної компетентності учнів старшого шкільного віку, методика визначення соціальної компетентності «Опитувальник соціальних навичок». Виявлено структуру педагогічної діагностики: констатація певної проблеми у діяльності та поведінці учня; усвідомлення можливих причин соціального неблагополуччя, аналіз особливостей випадку; висування робочої гіпотези шляхом аналізу сукупності наявних даних; збирання додаткової інформації, необхідної для перевірки гіпотези; перевірка робочої гіпотези шляхом аналізу сукупності даних тощо.
New approaches to the organization of educational activities are associated with the transition from the knowledge paradigm of education to the competence paradigm, which consists of the formation of increased interest in learning and the use of diagnostic methods. The aim of the article: to substantiate the pedagogical principles of diagnosing the social competence of senior school students. The methods of scientific research: studying scientific research on the problems of monitoring and diagnosing social competence of students in school education ‒ to clarify the features of monitoring activities; generalization, systematization of the results of scientific research ‒ to determine the theoretical and methodological foundations and basic approaches to diagnosing the levels of social competence of senior school students, the methodology for determining social competence "Social Skills Questionnaire"; generalization ‒ to formulate conclusions. The principles of pedagogical diagnostics characterized: the principle of adequacy of research methods to the essence of the phenomenon and the results that are expected to be obtained, as well as the capabilities and skills of the researcher; the principle of prohibiting research methods and experiments that contradict moral norms and can harm the subjects and the social situation as a whole; the principle of combined use to increase the objectivity of research results, correctness in formulating generalizations and conclusions. The structure of pedagogical diagnostics is revealed: statement of a certain problem in the student's activity and behavior; awareness of possible causes of disadvantage, analysis of the specifics of the case; formulation of a working hypothesis by analyzing the totality of available data; collection of additional information necessary to test the hypothesis; testing the working hypothesis by analyzing the totality of data; repeating the procedure. The results of the study of the development of social competencies of senior school students using the methodology «Social Skills Questionnaire» are presented.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/76355
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:2025 / Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. Випуск 1(56)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІАГНОСТИКИ.pdf450.94 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.