Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/10380
Title: Активізація навчально-пізнавальної діяльності учнів на основі методу аналогії у навчанні математики та фізики
Authors: Гордієнко, Ірина Валеріївна
Keywords: метод аналогії, навчально-пізнавальна діяльність учнів, математика, фізика
Issue Date: 2015
Publisher: Видавництво УжНУ «Говерла»
Citation: Гордієнко, І. В. Активізація навчально-пізнавальної діяльності учнів на основі методу аналогії у навчанні математики та фізики [Текст] / І. В. Гордієнко // Науковий вісник Ужгородського університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород: Вид-во УжНУ «Говерла», 2015. – Вип. 37. – С. 31–34. – Бібліогр.: с. 34 (9 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: У статті проведено аналіз і викладено основні психолого-дидактичні засади використання аналогії у шкільній практиці навчання. Обґрунтовано методичні особливості методу аналогії у навчанні математики та фізики як засобу активізації навчальної діяльності учнів. Розкрито особливості застосування аналогії у процесі навчання математики та фізики як важливого компоненту творчого мислення учнів, які базуються на принципах поступовості й послідовності, інтегрованості, цілісності та відкритості.
In the article the basic psychological-didactical principles of the use of analogy in school practice of studies have been analyzed and expounded. The methodical features of method of analogy as the means of activation of educational activity of students in the studies of mathematics and physics have been proved. The features of application of analogy in the process of studies of mathematics and physics as important component of the creative thinking of students that are based on principles of gradualness and sequence, integrating, integrity and openness are exposed. By means of method of analogy cognitive activity of students on basis of establishment of similarity between objects heads for realization of certain didactics aims – acquisition of new educational information; speci fi cation, realization of material that is studied; fi xing, memorizing, generalization and systematization of the purchased knowledge. The deductions by analogy are one of the basic in case of occurring educational hypotheses, at establishment of new conformities with a law, methods of introduction of concepts, proving of statements and theorems, solving of mathematical and physical tasks.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/10380
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 37 - 2015



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.