Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/10514
Title: Формування соціальної компетентності школярів у процесі партнерської співпраці загальноосвітніх навчальних закладів і родин
Authors: Федоруц, Микола Васильович
Keywords: соціальна компетентність, структура та компоненти соціальної компетентності, партнерська співпраця, вимушені переселенці, школа, родина
Issue Date: 2015
Publisher: Видавництво «УжНУ»
Citation: Федоруц, М. В. Формування соціальної компетентності школярів у процесі партнерської співпраці загальноосвітніх навчальних закладів і родин [Текст] / М. В. Федоруц // Науковий вісник Ужгородського університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород: Вид-во УжНУ «Говерла», 2015. – Вип. 37. – С. 184–186. – Бібліогр.: с. 186 (8 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: У статті розглянуто питання формування поняття соціальної компетентності школярів. Розкрито різні підходи до трактування визначення складових поняття «соціальна компетентність». Здійснено структурний аналіз соціальної компетентності та визначено її компоненти. Обґрунтовано значимість партнерської співпраці загальноосвітньої школи з родинами школярів для створення сприятливих умов для навчання і виховання дітей та молоді. Автор висвітлює шляхи реалізації цієї співпраці, подає класифікацію найбільш вразливих соціальних категорій учнів.
The issue of formation of the concept of social competence of pupils have been considered. Different approaches to the interpretation of the defi nition of the components of the concept of "social competence" have been analysed. The structural analysis of social competence and identifi ed components have been conducted. The author has proved the importance of partnership schools with families of pupils to create favourable conditions for training and education of children and youth, has highlighted the realization of this cooperation, has given a classifi cation of the most vulnerable categories of pupils. Simultaneous targeting consolidated efforts of all participants in the educational process provides the most effective result. Pupils who are brought up in such a partnership become parents in their future open to effective cooperation. Based on the research we have singled out the following structure of social competence with its main components: motivational, cognitive, social and behavioural values.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/10514
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 37 - 2015



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.