Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/11398
Title: Розиток змісту гуманітарної освіти: аналіз поняття
Other Titles: Development of professional identity of future medical professionals in the study of mathematics
Authors: Депчинська, Іветта Аттілівна
Опачко, Магдалина Василівна
Keywords: гуманітарне знання, гуманітарна освіта, зміст гуманітарної освіти, аналіз розвитку змісту освіти
Issue Date: 2015
Publisher: Видавництво УжНУ «Говерла»
Citation: Депчинська, І. А. Розвиток змісту гуманітарної освіти: аналіз поняття [Текст] / І. А. Депчинська, М. В. Опачко // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Видавництво УжНУ «Говерла», 2015. – Вип. 36. – С. 48–52. – Бібліогр. : с. 51 (15 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Актуальність досліджуваної проблеми визначається суперечністю між значимістю гуманітарного знання, гуманітарної освіти у суспільному розвитку, житті громадян, конкретної людини та історико-культурною обумовленістю оцінювання її місця і ролі у суспільних, в тому числі, освітніх процесах. Мета дослідження полягала у розкритті сутності поняття розвитку змісту гумані- тарної освіти, і передбачала уточнення понять “гуманітарні знання”, “гуманітарна освіта”, “зміст гуманітарної освіти” та визначення змістових елементів системно-структурного аналізу поняття динаміки змісту гуманітарної освіти. Ключові слова: гуманітарне знання, гуманітарна освіта, зміст гуманітарної освіти, аналіз розвитку змісту освіти.
The relevance of the investigated problem is defi ned by contradictions between importance of the humanities, liberal education in social development, the lives of citizens, the individual, historical and cultural conditionality of evaluation of its place and role 51 in a society, including educational processes. The aim of the study is to elucidate the essence of the concept of liberal education content and to provide clarifi cation of the concepts of "humanitarian knowledge", "liberal education", "content of liberal education", to determine the semantic elements of the system-structural analysis of the dynamics of the concept of liberal education content. Analysis of defi nitions relating to the concept of liberal education content development has made possible the development of theoretical models of analysis of a complex concept, which is the system-structural. Prospects for further research is to implement partial analysis of the content of the concept of liberal education in schools of Transcarpathia of Czechoslovak Republic period (1919-1939 years) on a given model. Synthesis of certain provisions allows to realize the goal of liberal education as shaping the worldview of the younger generation, which plays an important role in the overall development of personality, its intellectual, ethical, moral and ideological education. Key words: human knowledge, humanities, liberal education content, analysis of the curriculum.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/11398
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 36 - 2015



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.