Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/11588
Title: Особливості розвитку моральної свідомості молодшого школяра в спадщині в. Сухомлинського
Other Titles: The features of moral consciousness development of the juniour school pupil in v. Sukhomlinsky’s heritage
Authors: Паламарчук, Олеся Олександрівна
Keywords: мораль, духовність, молодші школярі, загальнолюдські моральні цінності, учитель
Issue Date: 2015
Publisher: Видавництво УжНУ «Говерла»
Citation: Паламарчук, О. О. Особливості розвитку моральної свідомості молодшого школяра в спадщині В. Сухомлинського [Текст] / О. О. Паламарчук // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Видавництво УжНУ «Говерла», 2015. – Вип. 36. – С. 130–132. – Бібліогр. : с. 132 (10 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Проаналізувавши у статті дослідження педагогічної спадщини В.Сухомлинського констатовано, що педагог запропонував програму морального виховання школярів, ґрунтовану на моральних сентенціях. З’ясовано, що головною проблемою, над якою потрібно працювати в теоретичному і практичному напрямах, є виховання моральних цінностей засобами слова. Унаслідок дослідження педагогічної спадщини В. Сухомлинського констатовано, що педагог запропонував програму морального виховання школярів, ґрунтовану на моральних сентенціях. Ключові слова: мораль, духовність, молодші школярі, загальнолюдські моральні цінності, учитель.
Having analysed the research of pedagogical heritage of Vasiliy Sukhomlinsky in the article we have noted that the teacher has offered the programme of moral education of school students based on moral maxims. The possibilities of use of progressive pedagogical ideas and experience of the teacher innovator Vasiliy Sukhomlinsky have been defi ned. On the basis of the analysis of pedagogical heritage of the teacher it has been noted that throughout all pedagogical activity Vasiliy Sukhomlinsky had paid exclusive attention to all-round development of the personality in different types of activity, to continuous and systematic formation of universal moral values at pupils of elementary school. At the same time the excessive hobby for moral ideals and values in education without social coordinates can turn into boring and fruitless moralising. Owing to formation of an inner world of the younger school student out of social realities, he/she has a feeling of loneliness, unwillingness to communicate, emotional isolation and imagined friends appear. Vasiliy Sukhomlinsky's heritage is especially close to our contemporary by the connection with deep national traditions, with destiny of the people whom he devoted all his spiritual appeals, thoughts and creative searches. Key words: morality, spirituality, younger school students, universal moral values, teacher.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/11588
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 36 - 2015



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.