Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/11738
Title: Здоров`язбережувальні технології у гуманітарній підготовці майбутніх лікарів
Other Titles: Health saving technologies in humanitarian education of future doctors.
Authors: Яцишина, Ольга Василівна
Keywords: здоров’язбережувальні технології, гуманітарна підготовка, дисципліни гуманітарного циклу, студенти-медики
Issue Date: 2015
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Яцишина, О. В. Здоров`язбережувальні технології у гуманітарній підготовці майбутніх лікарів [Текст] / О. В. Яцишина // Науковий вісник Ужгородського університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Видавництво УжНУ «Говерла», 2015. – Вип. 35. – С. 197–199. – Бібліогр.: с. 198–199 (5 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: У статті обґрунтовано необхідність упровадження технологій здоров’язбереження у процес гуманітарної підготовки студентів вищих медичних навчальних закладів. Проаналізовано сутність поняття «здоров’язбережувальні технології» та їх основні види. Визначено найважливіші проблеми, з якими стикаються студенти, вивчаючи гуманітарні дисципліни у медичному університеті та які впливають на стан їхнього фізичного та психічного здоров’я. Запропоновано деякі можливі шляхи впровадження здоров’язбережувальних технологій у навчально-виховний процес під час вивчення дисциплін гуманітарного циклу в умовах системи «єдиного дня». Ключові слова: здоров’язбережувальні технології, гуманітарна підготовка, дисципліни гуманітарного циклу, студенти-медики.
The need for implementation of health saving technologies into the process of humanitarian education of medical higher educational establisments’ students has been demonstrated in the article. This need is proved by deterioration of youth’s health over the last years. The essence of concept «health saving technologies» and their main types have been analyzed. The major problems students face, studying humanities at medical university and problems, which influence students’ physical and mental health have been defined. These are such problems as: system of «consistent day» that involves 6-hour working day with only one break and theoretical nature of humanities. Some possible ways of implementation of health saving technologies into education process upon studying humanities under the conditions of «consistent day» system are offered. The most effective ways to save health under the conditions of «consistent day» in medical university are: P.T. breaks, some exercises for body posture and eyes, breathing exercises etc. Regular exercising will provide students’ recognition of the need of these exercises not only in class, but also in independent education, as well as responsible attitude to their health. Key words: health saving technologies, liberal education, humanities, medical students.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/11738
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 35 - 2015



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.