Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/13062
Title: Соціально-педагогічний супровід соціалізації молодшого школяра: змістовний аспект
Other Titles: Social and pedagogical support of junior student socialization: content aspect
Authors: Бадер, Світлана Олександрівна
Keywords: соціальний супровід, соціально-педагогічний супровід, соціалізація, молодші школярі, соціальна компетентність
Issue Date: 2016
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Бадер, С. О. Соціально-педагогічний супровід соціалізації молодшого школяра : змістовний аспект [Текст] / С. О. Бадер // Науковий вісник Ужгородського національного університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород: Видавництво УжНУ «Говерла», 2016. – Вип. 1 (38). – С. 23–26. – Бібліогр.: с. 25 (8 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: У статті проаналізовано змістовний аспект технології соціально-педагогічного супроводу соціалізації молодшого школяра. Визначено сутність понять «соціалізація», «соціально-педагогічний супровід соціалі- зації». Охарактеризовано провідні принципи, умови, етапи технології соціально-педагогічного супроводу со- ціалізації молодшого школяра. Доведено, що означена технологія сприяє формуванню соціальної компетент- ності дитини молодшого шкільного віку. Ключові слова: соціальний супровід, соціально-педагогічний супровід, соціалізація, молодші школярі, соціальна компетентність.
The content aspect of social and pedagogical technology support of junior student socialization is analyzed. The essence of concept «socialization» is considered, which is discussed in the context of subject-subject approach and represents the acquisition of social experience on the one hand, and the manifestation of their individuality on the other hand. The author has analyzed the basic principles, conditions and stages of social and pedagogical support technology of junior pupils. The basic principles of the technology are: personal orientation, the personification of the support, consent of the child to support, immersion in real-life situations etc. The main stages of social and pedagogical support have been efined: problematization phase (definition of the difficulties encountered in the child, the reasons that caused them, formulation of the problem); prospect of variability stage (search for solutions to the problem, determine the degree of inclusion of the teacher in her decision); a practice-activity stage (joint actions of the teacher and the younger schoolboy on the decision problem); analytical stage (summarizing, predicting the possibility of similar difficulties in the future). Key words: social support, social and pedagogical support, socialization, junior students, social competence.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/13062
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 38 - 2016



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.