Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/13088
Название: Гуманітарна складова навчання у ВМНЗ
Другие названия: Humanitarian component of education at higher medical institutions
Авторы: Бондаренко, Сергій Васильович
Пилипишин, Олег Іванович
Ключевые слова: гуманітарні дисципліни, гуманізація, професійна культура, гуманітарна складова, професійне спрямування
Дата публикации: 2016
Издательство: Видавництво УжНУ "Говерла"
Библиографическое описание: Бондаренко, С. В. Гуманітарна складова навчання у ВМНЗ [Текст] / С. В. Бондаренко, О. І. Пилипишин // Науковий вісник Ужгородського національного університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород: Видавництво УжНУ «Говерла», 2016. – Вип. 1 (38). – С. 55–57. – Бібліогр.: с. 57 (6 назв).
Серия/номер: Педагогіка. Соціальна робота;
Краткий осмотр (реферат): В статті зроблено спробу обґрунтувати потребу вивчення гуманітарних дисциплін під час підготовки майбутніх медичних працівників у медичних вищих навчальних закладах та процеси гуманізації. Формування гуманітарно-орієнтованої свідомості студентів-медиків, розвитку їх особистості та духовного світу через освоєння етнокультурних, загальнонаціональних, загальнолюдських цінностей. Вдосконалення структури та змісту гуманітарної підготовки майбутніх медиків, поєднання усієї науково-педагогічної діяльності з істо- рією, культурою та традиціями України та світу. Ключові слова: гуманітарні дисципліни, гуманізація, професійна культура, гуманітарна складова, професійне спрямування.
The paper attempts to justify the need for the study of humanities within the training of future health professionals at medical higher educational institutions and processes of humanization. Formation humanitarianoriented consciousness of medical students develops their personality and spiritual world through the development of ethnic, cultural, national, universal values. Improving the structure and content of liberal training of future physicians, the combination of all scientific and educational activities with history, culture and traditions of Ukraine and the world. It should be emphasized that the overall modern educational process in higher educational institutions objective is developing towards humanitarian orientation, based on the principles of humanism developed and tested centuries-old practice. Indeed, the term «liberal» means «that which makes its subject man». The idea and practice of humanization of society and education involves determining the individual - a single, unique, individual, individuality of every person’s life and health as priority dominant social values as the most valuable treasure of society, preservation and development required in critical conditions. In other words, the term «humanism» means above all humanity physician: high psychological tolerance, love for others, gentleness in human relationships, respect for the identity and dignity. The term «humanism» is interpreted as a system of values, the center of which is the definition of man as the highest value. Key words: humanities, humanism, professional culture, humanitarian component, professional direction.
Тип: Text
Тип публикации: Стаття
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/13088
Располагается в коллекциях:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 38 - 2016

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
ГУМАНІТАРНА СКЛАДОВА НАВЧАННЯ У ВМНЗ.pdf204.03 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.