Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/14158
Title: Деякі особливості девіантних проявів на міжетнічному грунті та їх профілактика
Other Titles: Features of deviant manifestations based on ethnicity and their prevention
Authors: Козубовський, Ростислав Володимирович
Keywords: Девіантна поведінка, етнічні девіації, профілактика, мультикультурна політика, полікультурна освіта, міжкультурне спілкування
Issue Date: 2016
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Козубовський, Р. В. Деякі особливості девіантних проявів на міжетнічному грунті та їх профілактика [Текст] / Р. В. Козубовський // Науковий вісник Ужгородського національного університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород: Видавництво УжНУ «Говерла», 2016. – Вип. 1 (38). – С. 154–156. – Бібліогр.: с. 156 (7 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: В статті розглядається проблема девіантної поведінки і можливих шляхів її профілактики. Особлива увага звертається на аналіз девіантних проявів в сфері міжетнічних відносин. Одним із шляхів профілактики цього явища розглядається необхідність забезпечення адекватної полікультурної політики держави і реалізації полікультурної освіти, результатом якої буде сформована полікультурна компетентність, здатність до міжкультурного спілкування. Ключові слова. Девіантна поведінка, етнічні девіації, профілактика, мультикультурна політика, полікультурна освіта, міжкультурне спілкування.
This article is devoted to the investigation of the problem of deviations and the possible ways of prevention. The main scientific approaches to the problem have been revealed. The analysis of deviations among the young people has been conducted. Special attention is paid to the ethnic deviations. It is underlined that conceptions, ideas, beliefs, norms, roles, values, that is cultural codes being common to different regions, countries or cultures, have a direct impact on the behavior and activities of their representatives and in major cases do not coincide. It is differences in the content of their cultural codes that often cause interethnic problems, conflicts and misunderstanding. Multicultural education provides the formation of intercultural competence and ability to intercultural communication. Intercultural communication is considered to be a process of interaction between the representatives of different cultures, in which cultural distinctions that significantly affect the consequences of communication are manifested directly or indirectly. Resulting from this understanding of intercultural communication content, the following features of the level of its development can be distinguished: psychological readiness to cooperation with the representatives of other cultures; openness to get to know another culture as well as to perceive psychological, social and other intercultural distinctions; ability to differentiate between the collective and individual in communicative behavior of the representative of other cultures; possession of a set of current communicative means; ability to change behavior modes of communication depending on a situation; observance of the etiquette norms in the communication process; and readiness to overcome social, ethnic and cultural stereotypes. Key words: deviations, ethnic deviations, prevention, multicultural policy, multicultural education, intercultural communication.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/14158
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 38 - 2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ДЕЯКІ ОСОБЛИВОСТІ ДЕВІАНТНИХ ПРОЯВІВ.pdf237.6 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.