Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/14158
Назва: Деякі особливості девіантних проявів на міжетнічному грунті та їх профілактика
Інші назви: Features of deviant manifestations based on ethnicity and their prevention
Автори: Козубовський, Ростислав Володимирович
Ключові слова: Девіантна поведінка, етнічні девіації, профілактика, мультикультурна політика, полікультурна освіта, міжкультурне спілкування
Дата публікації: 2016
Видавництво: Видавництво УжНУ "Говерла"
Бібліографічний опис: Козубовський, Р. В. Деякі особливості девіантних проявів на міжетнічному грунті та їх профілактика [Текст] / Р. В. Козубовський // Науковий вісник Ужгородського національного університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород: Видавництво УжНУ «Говерла», 2016. – Вип. 1 (38). – С. 154–156. – Бібліогр.: с. 156 (7 назв).
Серія/номер: Педагогіка. Соціальна робота;
Короткий огляд (реферат): В статті розглядається проблема девіантної поведінки і можливих шляхів її профілактики. Особлива увага звертається на аналіз девіантних проявів в сфері міжетнічних відносин. Одним із шляхів профілактики цього явища розглядається необхідність забезпечення адекватної полікультурної політики держави і реалізації полікультурної освіти, результатом якої буде сформована полікультурна компетентність, здатність до міжкультурного спілкування. Ключові слова. Девіантна поведінка, етнічні девіації, профілактика, мультикультурна політика, полікультурна освіта, міжкультурне спілкування.
This article is devoted to the investigation of the problem of deviations and the possible ways of prevention. The main scientific approaches to the problem have been revealed. The analysis of deviations among the young people has been conducted. Special attention is paid to the ethnic deviations. It is underlined that conceptions, ideas, beliefs, norms, roles, values, that is cultural codes being common to different regions, countries or cultures, have a direct impact on the behavior and activities of their representatives and in major cases do not coincide. It is differences in the content of their cultural codes that often cause interethnic problems, conflicts and misunderstanding. Multicultural education provides the formation of intercultural competence and ability to intercultural communication. Intercultural communication is considered to be a process of interaction between the representatives of different cultures, in which cultural distinctions that significantly affect the consequences of communication are manifested directly or indirectly. Resulting from this understanding of intercultural communication content, the following features of the level of its development can be distinguished: psychological readiness to cooperation with the representatives of other cultures; openness to get to know another culture as well as to perceive psychological, social and other intercultural distinctions; ability to differentiate between the collective and individual in communicative behavior of the representative of other cultures; possession of a set of current communicative means; ability to change behavior modes of communication depending on a situation; observance of the etiquette norms in the communication process; and readiness to overcome social, ethnic and cultural stereotypes. Key words: deviations, ethnic deviations, prevention, multicultural policy, multicultural education, intercultural communication.
Тип: Text
Тип публікації: Стаття
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/14158
Розташовується у зібраннях:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 38 - 2016

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
ДЕЯКІ ОСОБЛИВОСТІ ДЕВІАНТНИХ ПРОЯВІВ.pdf237.6 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.