Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/14290
Title: Аналіз проблеми розвитку професійної мобільності спеціалістів соціальної сфери в науковій літературі
Other Titles: Analysis of development problem of professional mobility of social sphere specialists in scientific literature
Authors: Рідкодубська, Анна Анатоліївна
Keywords: професійна мобільність, професійна мобільність працівників соціальної сфери, професійна компетенність, саморозвиток, якості особистості
Issue Date: 2016
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Рідкодубська, А. А. Аналіз проблеми розвитку професійної мобільності спеціалістів соціальної сфери в науковій літературі [Текст] / А. А. Рідкодубська // Науковий вісник Ужгородського національного університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород: Видавництво УжНУ «Говерла», 2016. – Вип. 1 (38). – С. 239–244. – Бібліогр.: с. 243 (11 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Стаття присвячена теоретичному аналізу наукових підходів до поняття «професійна мобільність». Виокремлені основні підходи до поняття, що обумовлюють актуальність професійної мобільності працівників соціальної сфери. Також проаналізовано сутність професійно-педагогічної мобільності та основні напрями її формування. Розглянуто особливості формування професійної мобільності працівника соціальної сфери та проаналізовано основні етапи її формування. Ключові слова: професійна мобільність, професійна мобільність працівників соціальної сфери, професійна компетенність, саморозвиток, якості особистості.
The basic approaches to the concept, determine the topicality of professional mobility in social workers have been analysed. The essence of professional and pedagogical mobility is expressed in the willingness of the individual to self-development, to educate themselves and transform themselves, building a construct of your professional self, readiness in the course of their professional activities to successfully adapt to the changing conditions of professional and pedagogical environment. Also the author has examined the nature of vocational and educational mobility and the main directions of its formation. Professional mobility implies a high level of generalized professional knowledge, commitment to operational selection and implementation of optimal ways to perform different tasks in the field of their profession. In the face of rapid changes in technology and production technology professional mobility is an important component in the qualification structure of the future specialist. The author has analysed peculiarities of formation of professional mobility of social workers and the main stages of its formation. The material allows to draw the following conclusions: the formation of professional mobility in future social workers is a dynamic, systemic, educational process that is characterized by unity of purpose, innovative technologies through the introduction of forms and methods of training aimed at personality development, readiness for self-development, semiconstrained and adaptation in a changing environment the professional environment in the course of professional activities. Key words: professional mobility, professional mobility of social workers, professional competent, selfdevelopment, personality.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/14290
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 38 - 2016



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.