Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/14325
Title: Особливості виміру результатів культурного саморозвитку майбутніх учителів
Other Titles: Features of results measuring of cultural self-development of future teachers
Authors: Химченко, Олена Миколаївна
Keywords: культурний саморозвиток, майбутні вчителі, критерії
Issue Date: 2016
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Химченко, О. М. Особливості виміру результатів культурного саморозвитку майбутніх учителів [Текст] / О. М. Химченко // Науковий вісник Ужгородського національного університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород: Видавництво УжНУ «Говерла», 2016. – Вип. 1 (38). – С. 306–308. – Бібліогр.: с. 308 (6 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: У статті розкрито особливості діагностичного інструментарію дослідження проблеми культурного саморозвитку майбутніх учителів, що відзначається достатньою складністю, основаною на нелінійності та багатоплановості цього феномену. Наголошено, що під час дослідження повинно йтися про особистісні зміни у майбутніх учителів в аспекті культурного саморозвитку. Визначено критерії культурного саморозвитку майбутніх учителів: когнітивний, ціннісно-мотиваціійний, діяльнісний, рефлексивний. Ключові слова: культурний саморозвиток, майбутні вчителі, критерії.
The author of the article has paid the attention to deep social and economic changes that take place on verge of the third millennium in Ukraine, induce an education to introduction of NT that would claim a man as the greatest value. An elucidative association is a unique cell of society’s intellectual potential. Only competent, independent and responsible, with clear civil positions individuality, or in the other words a man of culture, is able to update society, provide the state system of Ukraine and also develop the economy and culture of the country. The level of future teachers’ cultural self-development needs to be examined as systematical description of student’s personality, which reflects a presence and degree of corresponding qualities’ formation and habits. Cultural self-development is determined by means of criteria, indexes and signs. It is necessary to take into account a scientific work of researchers in relation to the criteria of students’ personal self-development, professional self-development of future specialists, general cultural competence, the formation of general culture of future teachers. We have defined such criteria of future teachers’ cultural self-development as cognitive, valued-motivational, active and reflexive. Key words: cultural self-development, future teachers, criteria.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/14325
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 38 - 2016



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.