Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/14338
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЯцишина, Ольга Василівна-
dc.contributor.authorМельничук, Ірина Миколаївна-
dc.date.accessioned2017-07-18T11:12:29Z-
dc.date.available2017-07-18T11:12:29Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationЯцишина, О. В. Гуманітарна підготовка майбутніх лікарів : філософський аспект [Текст] / О. В. Яцишина, І. М. Мельничук // Науковий вісник Ужгородського національного університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород: Видавництво УжНУ «Говерла», 2016. – Вип. 1 (38). – С. 342–344. – Бібліогр.: с. 343 (8 назв).uk
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/14338-
dc.description.abstractУ статті висвітлено основні філософські аспекти гуманітарної підготовки студентів-медиків та гуманізації вищої медичної освіти загалом. Подано історичну довідку щодо гуманного ставлення до людини у працях філософів та релігійних джерелах. Проаналізовано основні моральні якості, що є визначальними у професійній діяльності майбутнього лікаря. Співставлено поняття «гуманний» та «гуманітарний» та обґрунтовано роль гуманітарної підготовки студентів-медиків у формуванні в них гуманного ставлення до людської особистості. Ключові слова: гуманітарна підготовка, гуманізація, медична освіта, майбутні лікарі, філософія освіти.uk
dc.description.abstractThere are five basic moral qualities which are necessary for the doctor during their professional activity: humanity, which in turn includes the concept of philanthropy (kindness, compassion, justice, etc.) humanistic orientation (friendliness, attentiveness), empathy (compassion), altruism (caring, desire to help, willingness to help); tolerance, acquiescence; communicative competence – communicability, communicative tolerance; emotional stability – restraint, self-control, volitional self-regulation; politeness – integrity, honesty, tact, courtesy, responsibility, discipline etc. One of the basic principles that underpin humanitarian process for foreigners – future doctors is the principle of professional orientation. The essence of the principle of professional orientation is to use pedagogical tools that provide students by knowledge, skills, experience of creativity according to syllabuses of academic disciplines, resulting the emerging of interest in their chosen profession and formation of professional qualities of doctor-tobe. The principle of professional orientation of medical students’ liberal training is realized primarily in the study of philosophy. Particularly during the classes on topics such as «Ontology», «Philosophical Anthropology» is the consideration of issues relating specifically to the basics of human existence, human’s place in the world, the problems of life and death, individual rights to life and others. The analysis of these issues contributes to formation of doctors’- to-be value treatment to the patient as a person, who has feelings and experiences which should be considered by doctor within his future professional activities. Key words: liberal training, humanization, medical education, doctors-to-be, philosophy of education.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВидавництво УжНУ "Говерла"uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка. Соціальна робота;-
dc.subjectгуманітарна підготовкаuk
dc.subjectгуманізаціяuk
dc.subjectмедична освітаuk
dc.subjectмайбутні лікаріuk
dc.subjectфілософія освітиuk
dc.titleГуманітарна підготовка майбутніх лікарів: філософський аспектuk
dc.title.alternativeLiberal training of doctors-to-be: philosophical aspectuk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 38 - 2016



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.