Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/14338
Название: Гуманітарна підготовка майбутніх лікарів: філософський аспект
Другие названия: Liberal training of doctors-to-be: philosophical aspect
Авторы: Яцишина, Ольга Василівна
Мельничук, Ірина Миколаївна
Ключевые слова: гуманітарна підготовка, гуманізація, медична освіта, майбутні лікарі, філософія освіти
Дата публикации: 2016
Издательство: Видавництво УжНУ "Говерла"
Библиографическое описание: Яцишина, О. В. Гуманітарна підготовка майбутніх лікарів : філософський аспект [Текст] / О. В. Яцишина, І. М. Мельничук // Науковий вісник Ужгородського національного університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород: Видавництво УжНУ «Говерла», 2016. – Вип. 1 (38). – С. 342–344. – Бібліогр.: с. 343 (8 назв).
Серия/номер: Педагогіка. Соціальна робота;
Краткий осмотр (реферат): У статті висвітлено основні філософські аспекти гуманітарної підготовки студентів-медиків та гуманізації вищої медичної освіти загалом. Подано історичну довідку щодо гуманного ставлення до людини у працях філософів та релігійних джерелах. Проаналізовано основні моральні якості, що є визначальними у професійній діяльності майбутнього лікаря. Співставлено поняття «гуманний» та «гуманітарний» та обґрунтовано роль гуманітарної підготовки студентів-медиків у формуванні в них гуманного ставлення до людської особистості. Ключові слова: гуманітарна підготовка, гуманізація, медична освіта, майбутні лікарі, філософія освіти.
There are five basic moral qualities which are necessary for the doctor during their professional activity: humanity, which in turn includes the concept of philanthropy (kindness, compassion, justice, etc.) humanistic orientation (friendliness, attentiveness), empathy (compassion), altruism (caring, desire to help, willingness to help); tolerance, acquiescence; communicative competence – communicability, communicative tolerance; emotional stability – restraint, self-control, volitional self-regulation; politeness – integrity, honesty, tact, courtesy, responsibility, discipline etc. One of the basic principles that underpin humanitarian process for foreigners – future doctors is the principle of professional orientation. The essence of the principle of professional orientation is to use pedagogical tools that provide students by knowledge, skills, experience of creativity according to syllabuses of academic disciplines, resulting the emerging of interest in their chosen profession and formation of professional qualities of doctor-tobe. The principle of professional orientation of medical students’ liberal training is realized primarily in the study of philosophy. Particularly during the classes on topics such as «Ontology», «Philosophical Anthropology» is the consideration of issues relating specifically to the basics of human existence, human’s place in the world, the problems of life and death, individual rights to life and others. The analysis of these issues contributes to formation of doctors’- to-be value treatment to the patient as a person, who has feelings and experiences which should be considered by doctor within his future professional activities. Key words: liberal training, humanization, medical education, doctors-to-be, philosophy of education.
Тип: Text
Тип публикации: Стаття
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/14338
Располагается в коллекциях:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 38 - 2016

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
ГУМАНІТАРНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ ФІЛОСОФСЬКИЙ.pdf225.15 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.