Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/15124
Название: Інклюзивна освіта Канади: понятійно-категорійний апарат
Другие названия: Inclusive education in Сanada: terms and concepts
Авторы: Бондар, Тамара Іванівна
Ключевые слова: інклюзія, інклюзивна освіта, модель інклюзивної освіти Канади, учні, які мають інвалідність, дитиноцетрований підхід
Дата публикации: 2017
Издательство: Видавництво УжНУ "Говерла"
Библиографическое описание: Інклюзивна освіта Канади: понятійно-категорійний апарат [Текст] / Т. І. Бондар // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2017. – Вип. 1 (40). – С.27–30. – Бібліогр.: с. 29 (11 назв). – Рез. рос., англ.
Краткий осмотр (реферат): У статті схарактеризовано сутність основних понять інклюзивної моделі освіти Канади: «інклюзія». «інклюзивна освіта». Проаналізовано визначення інклюзивної освіти в законодавчих актах провінцій, що уможливило зробити висновок про реалізацію моделі інклюзивної освіти в провінції Нью-Брансуїк. Доведено, що решта провінцій докладає чимало зусиль для реалізації теоретичних положень на практиці. Виокремлено тенденцію щодо еволюції терміну «інклюзія»: від поняття стосовно учнів, які мають інвалідність до охоплення всіх форм різноманітності. Ключові слова: інклюзія, інклюзивна освіта, модель інклюзивної освіти Канади, учні, які мають інвалід- ність, дитиноцетрований підхід.
Research findings of inclusive education in Canada allowed us to conclude that: numerous regulations in 10 provinces and 3 territories of Canada demonstrate independence in developing inclusive policies. Although all the definitions accentuate social justice, every province and territory make different emphasis on implementation strategy and organization of inclusive education services. What is more, the definition of inclusive education leads to the conclusion that the model of inclusive education is fully implemented in New Brunswick and the territories, because the idea of inclusion is combined with the practice of evaluating the students’ strengths rather than on their disability. The rest of the provinces are making great efforts to implement inclusive education model. Furthermore, the term “inclusion” is constantly evolving: at the end of the 1980s the concept was used to define students with disabilities, however, today it refers to all forms of diversity. Finally, the inclusive education development is monitored by many governmental and independent organizations, emphasizing the priority and importance of inclusive values for Canada. Key words: inclusion, inclusive education, inclusive education model in Canada, students with disabilities, child centered approach.
Тип: Text
Тип публикации: Стаття
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/15124
Располагается в коллекциях:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (40) - 2017

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА КАНАДИ ПОНЯТІЙНО-КАТЕГОРІЙНИЙ АПАРАТ.pdf309.49 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.