Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/15266
Title: Поетапна методика формування професійних умінь майбутніх учителів природничо-математичних дисциплін у процесі розв’язування педагогічних задач
Other Titles: Step-by-step methods of formation of professional skills of future teachers of natural and mathematical sciences in the process of solving of educational problems
Authors: Новіцька, Інеса Василівна
Keywords: професійні уміння, формування професійних умінь, педагогічні задачі, методика, поетапна методика
Issue Date: 2017
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Поетапна методика формування професійних умінь майбутніх учителів природничо-математичних дисциплін у процесі розв’язування педагогічних задач [Текст] / І. В. Новіцька // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2017. – Вип. 1 (40). – С. 183–186. – Бібліогр.: с.185 (7 назв). – Рез. рос., англ.
Abstract: У статті представлено поетапну методику формування професійних умінь майбутніх учителів природничо-математичних дисциплін у процесі розв’язування педагогічних задач. Наведено опис кожного етапу даної методики. Впровадження методики в навчальний процес вищої школи дав можливість визначити, що у студентів розвиваються уміння не лише аналізувати та досліджувати педагогічні задачі-ситуації, а й формувати власні дії. Це сприяє розвитку у студентів таких професійно значущих особистісних якостей, як критичність, аналітичність, здатність до самоаналізу та самооцінки. Ключові слова: професійні уміння, формування професійних умінь, педагогічні задачі, методика, поетапна методика.
The article studies the problem of professional skills formation of prospective teachers of natural and mathematical sciences in the process of solving educational problems. The author analysed and presented a step-by-step methodology of professional skills formation of future teachers of natural and mathematical sciences in the course of solving educational problems. It is proved that the introduction of the developed technique involves the study of fundamentals of specific educational solutions development, active interaction between students in the search for solutions; the relation between theory and samples of specific educational solutions in which they are embodied. The method of formation of students' professional skills while solving educational problems involves various complex organizational forms, methods and techniques of psychological and educational training. Thus, the staged methodology can be used for lectures, practical classes, laboratory works and seminars, as well as during individual consulting work. In the process of staged methodology implementation there were used simulation games, group discussions, psychotechnic exercises, case studies, micro-situations, special tasks during pedagogical practice. Key words: professional skills, future teachers of natural and mathematical sciences, pedagogical tasks, pedagogical situations.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/15266
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (40) - 2017



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.