Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/18192
Title: МЕТОДИ СТРАТЕГІЧНОГО АНАЛІЗУ У РОЗРОБЦІ СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ ГЕОТУРИЗМУ
Authors: Кіш, Галина Вікторівна
Keywords: геотуризм, стратегія, стратегічний аналіз, методи стратегічного аналізу
Issue Date: 2013
Publisher: ВНЗ "Одеський національний морський університет"
Citation: Кіш Г.В. Методи стратегічного аналізу у розробці стратегії розвитку геотуризму / Кіш Г.В. // Розвиток методів управління та господарювання на транспорті. Збірник наукових праць. – Одеса, 2013. – Випуск 4 (45). – С. 86 - 97
Abstract: Стаття присвячена огляду методів стратегічного аналізу. Здійснено групування даних методів у три групи: які досліджують фактори внутрішнього середовища, зовнішнього середовище та середовища загалом. Виділено основні їх недоліки та переваги. Визнано універсальним методом - SWOT-аналіз, який дає можливість оцінити фактори як зовнішнього, так і внутрішнього середовища, та допомагає у розробці ефективної стратегії. Складено таблицю SWOT-аналізу для розвитку геотуризму в Україні
Description: An overview of strategic analysis methods is provided in the article. The grouping these methods into three groups: exploring the factors of the internal environment, external environment and the environment in general is done. The basic their advantages and disadvantages are underlined. - SWOT- analysis, which provides an estimate factors both external and internal environment, and helps in the development of effective strategies is recognized as universal. The SWOT- analysis table for the development geotourism in Ukraine is folding. An important aspect of the geotourism development strategy in a market economy is to create conditions for making a product that has a competitive advantages in domestic and foreign markets, since the final goal of any business – is to win on a competitive market and , consequently, to take a profit. Based on the above, geotourism development strategy should include measures aimed both at creating competitive products, and the maintenance of the achieved level of competitiveness. Indisputably, to develop effective and appropriate strategies needed to market conditions adequate analytical tools, which provides a detailed analysis of factors internal and external environment. Over nearly five decades as a tool in long-term planning in many industries use various methods of strategic analysis. The most famous of them is the matrix method “market growth/ market share", which proposed by «Boston Consulting Group»; method "market attractiveness/ competitive position" which is called "Matrix General Electric – McKinsey”; strategic model of M. Porter and others. The tourism industry is no exception to the application of these methods. However, the chosen level of analysis, it’s object, informational content every time bring something new in the process of researching, thereby enriching instrument specialists and analysts
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/18192
ISSN: 2226-1915
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри туристичної інфраструктури та сервісу

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Кіш Г.В. методи стр. аналізу.pdfстаття468.53 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.