Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/18332
Title: Теоретичні основи формування ціннісного ставлення до власного здоров’я у дошкільників
Other Titles: Theoretical foundations of formation of value attitude to personal health in pre-school age children
Authors: Федорова, Марія Анатоліївна
Keywords: цінності, ціннісне ставлення до здоров’я, змістові компоненти ціннісного ставлення до здоров’я
Issue Date: 2017
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Теоретичні основи формування ціннісного ставлення до власного здоров’я у дошкільників [Текст] / М. А. Федорова // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2017. – Вип. 2 (41). – С. 253-256. – Бібліогр.: с.255 (6 назв). – Рез. рос., англ.
Abstract: У статті розглядаються сучасні наукові підходи до розуміння поняття «цінності», простежується зв’язок цінностей з ціннісними ставленнями та етичною оцінкою. Виділяються етапи розвитку ціннісних ставлень та основні механізми їх розвитку, такі як зараження, наслідування, навіювання, віра, переконання. Проаналізовано педагогічні умови, що оптимізують процес виховання ціннісного ставлення до здоров’я у дошкільному віці. Ключові слова: цінності, ціннісне ставлення до здоров’я, змістові компоненти ціннісного ставлення до здоров’я.
The article deals with modern scientific approaches to understanding of the concept of "values", traces the connection of values to value attitudes and ethical evaluation. Several stages of the development of value attitudes are singled out: the allocation of a certain aspect of reality, the combination of it with the appropriate emotional state, and, the inclusion of this connection in the image "I". Pedagogical conditions that optimize the process of raising valuable attitude to health in the preschool age are analyzed. These are the unity of emotional and evaluative attitudes towards the actions of the pupil from the surrounding; consistency of requirements of all sides of the educational process; active upbringing supported by positive emotions; the usage of a dialogical form of communication with a pupil that affects the emotional sphere, stimulates the identification of volitive qualities, predetermines the development of generalizations, the nature of which determines the semantic structure of consciousness; the impact on self-perception of the child through the formation of their performance standards. Key words: values, valuable attitude to health, basic components of valuable attitude to health.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/18332
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (41) - 2017



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.