Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20447
Title: Комунікативні бар'єри у професійній діяльності соціального працівника
Other Titles: Коммуникативные барьеры в профессиональной деятельности социального работника
Communication barriers in the professional activity of a social worker
Authors: Лещук, Галина Василівна
Keywords: професійна комунікація, комунікативні бар’єри, труднощі комунікації, соціальний працівник, соціальна робота, профессиональная коммуникация, коммуникативные барьеры, трудности коммуникации, социальная робота, социальный работник, professional communication, communication barriers, communication difficulties, social worker, social work
Issue Date: 2018
Publisher: Вид-во УжНУ "Говерла"
Citation: Лещук, Г. В. Комунікативні бар'єри у професійній діяльності соціального працівника / Г. В. Лещук // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород, 2018. – Вип. 1 (42). – С. 126-129.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: У статті проаналізовано комунікативні бар’єри як перешкоди для ефективної професійної ді- яльності соціального працівника, оскільки налагодження міжособистісної взаємодії між професіоналом та клієнтом є одним із пріоритетних завдань фахівця із соціальної роботи. Метою статті є аналіз особливостей комунікативних бар’єрів та їх впливу на професійну діяльність соціального працівника. Опрацювання на- укового матеріалу здійснювалось із допомогою методів аналізу джерел, синтезу, узагальнення. У статті пред- ставлено сутнісну характеристику комунікативних бар’єрів. Розглянуто різні підходи до класифікації видів комунікативних бар’єрів. Охарактеризовано основні види комунікативних бар’єрів. Представлено власну ти- пологію комунікативних бар’єрів, що передбачає поділ комунікативних бар’єрів на лінгвістичні, психологічні та соціальні. Окреслено шляхи подолання комунікативних бар’єрів.
В статье проанализированы коммуникативные барьеры как препятствия для эффективной профессиональной деятельности социального работника, поскольку налаживание межличностного взаимо- действия между профессионалом и клиентом является одной из основных задач социального работника. Це- лью статьи является анализ особенностей коммуникативных барьеров и их влияния на профессиональную деятельность социального работника. Разработка научного материала осуществлялась с помощью методов анализа источников, синтеза, обобщения. В статье представлена сущностная характеристика коммуникатив- ных барьеров. Рассмотрены различные подходы к классификации видов коммуникативных барьеров. Пред- ставлена собственная типология коммуникативных барьеров, которая предусматривает разделение коммуни- кативных барьеров на лингвистические, психологические и социальные. Охарактеризованы основные виды коммуникативных барьеров. Определены пути преодоления коммуникативных барьеров.
The article analyzes the communicative barriers as obstacles for the effective professional activity of a social worker, since establishing interpersonal interaction between a professional and a client is one of the main tasks of a social worker. The purpose of the article is to analyze the peculiarities of communicative barriers and their impact on the professional activities of a social worker. Working out scientific material was carried out with the methods of analysis of sources, synthesis, generalization. The article presents the essential characteristic of communicative barriers. The communicative barrier is an absolute or relative obstacle to effective communication that is subjective or actually present in situations of communication, the reasons of which are motivational-operational, individual psychological, socio-psychological peculiarities of the interlocutors. The causes of communicative barriers can be: different competence of interlocutors, selective listening, subjective judgments, reliability of information sources, filtering of communicative signals. Different approaches to the classification of types of communication barriers are considered. The classifications of communicative barriers were offered by H. Andreeva, B. Parigin, L. Orban-Lembryk, V. Kruchek, A. Sokolov, I. Zubkova. The main types of communicative barriers are described: psychological, technical, linguistic, semantic, stylistic, social, logical. It can be argued that the basis of various classifications of communicative barriers is most often the theoretical analysis of possible causes and factors that provoke the emergence of communicative barriers. In the article we presented own typology of communicative barriers, which involves the division of communicative barriers into linguistic, psychological and social. The ways of overcoming communicative barriers are offered: compliance with the rules of concreteness, control of non-verbal signals, feedback, individual approach. Key words: professional communication, communication barriers, communication difficulties, social worker, social work
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/20447
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (42) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Лещук Г..pdf302.67 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.