Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/21493
Title: Формування у студентів-майбутніх учителів фізики досвіду моделювання дидактичного середовища і взаємодії
Other Titles: FORMATION OF EXPERIENCE ON SCIENTIFIC MODELLING OF DIDACTIC ENVIRONMENT AND INTERACTION IN STUDENTS - FUTURE PHYSICS TEACHERS
Authors: Опачко, Магдалина Василівна
Keywords: дидактичне середовище, дидактична взаємодія, дидактичний менеджмент, проектування, моделювання, підготовка вчителя фізики
Issue Date: Jun-2018
Publisher: Чернігів: ЧНПУ ім.Т.Г.Шевченка
Citation: Опачко М.В. Формування у студентів-майбутніх учителів фізики досвіду моделювання дидактичного середовища і взаємодії /М.В.Опачко //Вісник Чернігівського НПУ ім. Т.Шевченка. Серія: Педагогічні науки. [ред. кол.: О.В.Бобир]. – Чернігів: ЧНПУ ім.Т.Г.Шевченка, 2017 – Вип.153. – С.87. – 92 Свід. про держ реєстрацію …серія КВ № 17500-6250 ПР від 16.11.2010
Series/Report no.: стаття;1
Abstract: В умовах функціонування нової української школи посилюється увага до володіння вчителем здатністю моделювати дидактичне середовище та взаємодію, сприятливих для розвитку особистості учня. Засвоєння студентами-майбутніми вчителями фізики змісту дидактичного менеджменту у процесі виконання індивідуально-пошукового проекту «Система управління навчанням фізики» (на прикладі опорної теми), в певній мірі сприяє формуванню досвіду моделювання середовища і взаємодії.
Description: In conditions of functioning of the new Ukrainian school, much attention is paid to the ability of a teacher to scientific modelling of the didactic environment and interaction, favourable for the development of the student's personality. In this case, a teacher, in addition to professional, methodological, psychological and pedagogical knowledge, is to possess knowledge on: - patterns of development of the student's personality (intellectual, motivational, emotional, volitional and individual spheres) in the learning process; - possibility of using modern information technologies in the learning process; - peculiarities of providing of informative-safe educational environment; - ways of forming of student's effective knowledge - competencies (subject, scientific-natural (as branch) and key); - need to ensure the variability in learning through the implementation of different scenarios under the same other conditions; - ensuring the objectivity of control in the learning process by test methods; - peculiarities of organisation of the learning process at different levels of interaction; - possibility of using the axiological potential of science and discipline for the development of motivational-value attitudes, emotional and volitional guidance of the student's personality; - provision of intellectual development of students on the basis of knowledge about cognitive styles, methods and techniques for stimulating of the development of creative abilities of an individual, etc. Future physics students' possessing of experience on scientific modelling of didactic environment and interaction is carried out in the process of implementation of the group project "System of Management of Teaching Physics" (on the example of basic theme on physics). Students' tasks, performed during the project implementation, are grouped into three blocks: "Scientific modelling of interaction in the learning process", "Scientific Modelling of the Environment", "Diagnostics and Scientific Modelling of Educational Situations".
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/21493
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cт_Опачко_Черн_18.pdf563.5 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.