Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24864
Title: Дистанційне навчання у формуванні інструментально-виконавської компетентності майбутніх учителів музики
Other Titles: DISTANCE LEARNING IN DEVELOPING FUTURE MUSIC TEACHERS’ INSTRUMENTAL PERFORMANCE COMPETENCE
Authors: Замороцька, Валентина Василівна
Zamorotska, Valentyna
Keywords: інформатизація, дистанційне навчання, інструментально-виконавська компетентність, учитель музики, фортепіано, informatisation, distance learning, instrumental performance competence, music teacher, piano
Issue Date: 2019
Publisher: Вид-во УжНУ "Говерла"
Citation: Замороцька, В. В. Дистанційне навчання у формуванні інструментально-виконавської компетентності майбутніх учителів музики [Текст] / В. В. Замороцька // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2019. – Вип. 2 (45). – С. 70–74
Series/Report no.: Педагогіка;
Abstract: Мистецька освіта переживає період інтенсивної модернізації та інформатизації. Дослідження феномена дистанційного навчання на сучасному етапі розвитку музичної освіти є метою пропонованої статті. Дослідження здійснювалося загальнонауковими методами: аналізу, синтезу, абстракції, системності, узагальнення. Обґрунтовано думку про те, що використання інформаційно-комунікаційних технологій у музичному навчанні сприяє його перетворенню на високохудожній і високотехнологічний процес. Активне використання дистанційних курсів під час формування інструментально-виконавської компетентності студентів дозволяє підвищити ефективність цього процесу завдяки специфічним методам: залученню засобів ІКТ, художнім проектам, електронному тестуванню. Під час здійсненого дослідження доведено, що використання дистанційного курсу в інструментально-виконавській підготовці майбутніх учителів музики фактично є прикладом моделі змішаного навчання, у якому викладачеві відводиться роль тьютора. Наголошується, що позитивним результатом є більш гнучке навчання, яке дозволяє враховувати індивідуальні освітні потреби студентів, індивідуальний темп освоєння ними навчального матеріалу.
The study of the phenomenon of distance learning at the present stage of music education development is the purpose of the proposed article. The study was carried out by general scientific methods: analysis, synthesis, abstraction, systematisation, generalisation. The opinion that the use of information and communication technology in music education contributes to its transformation into a highly artistic and high-tech process is substantiated. The active use of distance learning courses in developing students’ instrumental performance competence makes it possible to increase the efficiency of this process through specific methods: attracting ICT, artistic projects, and electronic testing. The author proved that the method of attracting information and communication technologies contributed to the development of skills of musical interpretive performance: the development of musical thinking autonomy, the acquisition of self-presentation skills and communication with different audiences; creation of «auditory model» of performing interpretation of a musical work; development of the ability to use media during training, critically assessing own media activity. The author’s experience of implementing the project method is described: the future music teachers were offered two types of projects: a monosubject project on the discipline «Basic Musical Instrument» (the project activity within the repertoire and performing tasks in the class on music specialty) and a multisubject project involving several specialized disciplines. During the study, it was proved that the use of the distance course in future music teachers’ instrumental and performing training is in fact an example of a blended learning model in which the teacher is assigned the role of a tutor. It is noted that a positive result is a more flexible training, which allows to take into account the individual educational needs of students, their individual pace of learning the educational material.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24864
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (45) - 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Замороцька Валентина Василівна.pdf327.68 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.