Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24913
Title: Мотивація навчальної діяльності студентів-першокурсників у процесі їх адаптації в умовах класичного університету
Other Titles: MOTIVATION OF EDUCATIONAL ACTIVITY OF THE FIRST-YEAR STUDENTS IN THE PROCESS OF THEIR ADAPTATION AT THE CLASSICAL UNIVERSITY
Authors: Староста, Володимир Іванович
Попадич, Олена Олександрівна
Starosta, Volodymyr
Popadych, Olena
Keywords: мотивація, навчальна мотивація, адаптація, студенти-першокурсники, професійна під- готовка студентів, motivation, educational motivation, adaptation, first-year students, professional training of students
Issue Date: 2019
Publisher: Вид-во УжНУ "Говерла"
Citation: Староста, В. І. Мотивація навчальної діяльності студентів-першокурсників у процесі їх адаптації в умовах класичного університету [Текст] / В. І. Староста, О. О. Попадич // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2019. – Вип. 2 (45). – С. 173–177
Series/Report no.: Педагогіка;
Abstract: Актуальність проблеми зумовлена необхідністю формування у студентів професійної мотивації як складової навчальної мотивації, що є одним із першочергових завдань вищої школи, а виявлення різних аспектів такої мотивації на першому курсі дає можливість оперативно реалізувати зворотній зв’язок і покра- щити умови адаптації молодих людей. Метою статті є дослідження показників навчальної мотивації студентів першого курсу в умовах класичного університету. Для досягнення поставленої мети і виконання завдань було використано такі взаємопов’язані методи дослідження: теоретичні – з метою усвідомлення сутності та осо- бливостей навчальної мотивації, формулювання висновків проведеного дослідження тощо (аналіз і синтез, порівняння, узагальнення та ін.); емпіричні – для виявлення реального стану навчальної мотивації студентів- першокурсників в умовах класичного університету (електронне та паперове анкетування, педагогічне спосте- реження); математичні – для обробки отриманих результатів анкетування (метод реєстрування, ранжування, описова статистика). Отримано такі конкретні результати: особливість навчальної мотивації студентів-пер- шокурсників полягає в тому, що вона не тільки полімотивована, але є одним із важливих результатів процесу адаптації (тобто, процес і результат адаптації як чинник мотивації) і, водночас, є одним із механізмів самої адаптації молодих людей до освітнього процесу у вищій школі; зростає кількість студентів (понад 70 %) упро- довж вказаних навчальних років, які мають оптимальні мотиваційні комплекси.
The article deals with the study of academic motivation of first-year students at the classical university. The following methods of research were used: theoretical − in order to understand the essence and peculiarities of educational motivation, formulation of the conclusions of the conducted research, etc. (analysis and synthesis, comparison, generalization, etc.); empirical − to reveal the real state of academic motivation of freshmen students in the conditions of the classical university (electronic and paper questionnaires, pedagogical observation); mathematical − for processing the received results of the questionnaire (method of registration, ranking, descriptive statistics). Student motivation can be considered as a complex system of factors and motives that are constantly changing and mutually influence each other, encourage to acquire knowledge actively, develop and form abilities and skills, personal qualities, a positive attitude to the future profession and the world around. The peculiarity of training motivation for first-year students lies in the fact that it is not only polymotive, but also one of the important results in the process of adaptation and at the same time one of the mechanisms/factors of adaptation of young people to the educational process at university. Thus, the activity of students during their educational adaptation, on the one hand, determines the motivation for learning, and on the other hand it is a consequence of it. The authors conducted a questionnaire for students of three academic years and calculated the indicators of internal, external positive and external negative motivation. The majority of students (over 70%) have optimal motivational complexes during all academic years, which contributes to their successful adaptation in the educational process at university; internal and external positive motivations either prevail or their values are the same, but they are bigger than negative external motivation. We can also notice a certain increase in the proportion of students with the optimal motivational complexes for the specified period. At the same time, we can see a gradual decrease in the percentage of students with the indicated motivational complexes for the period under study. To compare indicators of academic motivation of first-year students in different academic years, the c2 criterion was used.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/24913
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (45) - 2019
Наукові публікації кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.