Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25015
Title: Формування міжетнічної толерантності майбутніх учителів початкових класів у процесі практичної підготовки
Other Titles: Formation of inter-ethnic tolerance of future primary school teachers in the process of practical training
Формирование межэтнической толерантности будущих учителей начальных классов в процессе практической подготовки
Authors: Атрощенко, Тетяна Олександрівна
Atroshchenko, Tetiana
Keywords: міжетнічна толерантність, педагогічна практика, поліетнічний регіон, культура міжнаціонального спілкування, полікультурна компетентність, професійна компетентність, interethnic tolerance, pedagogical practice, polyethnic region, culture of interethnic communication, multicultural competence, professional competence, межэтническая толерантность, педагогическая практика, полиэтнический регион, культура межнационального общения, поликультурное компетентность, профессиональная компетентность
Issue Date: 2018
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Атрощенко, Т. О. Формування міжетнічної толерантності майбутніх учителів початкових класів у процесі практичної підготовки [Текст] / Т. О. Атрощенко // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2018. – Вип. 2 (43). – С. 18-24.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота. Вип. 2(43);
Abstract: Актуальність процесу формування міжетнічної толерантності майбутніх учителів початкових класів у процесі практичної підготовки зумовлена сучасним станом розвитку системи освіти України як багатонаціональної держави. Мета нашого дослідження − розкрити особливості практики студентів спеціальності 013 «Початкова освіта» освітнього ступеня «Бакалавр» і «Магістр» з урахуванням специфіки поліетнічного регіону, для досягнення якої використано такі методи: аналіз наукових джерел, інтернет-ресурсів, дисертацій з означеної проблеми, вивчення методики організації практики для студентів спеціальності 013 «Початкова освіта»; спостереження, бесіда, тестування, анкетування, діагностична робота. Представлено авторські методичні рекомендації «Формування міжетнічної толерантності майбутніх учителів початкових класів у процесі практичної підготовки», які забезпечать студентам-практикантам оволодіння специфікою професійної діяльності в поліетнічному регіоні.
The problem of professional formation of teachers and their activity in a multiethnic region requires special attention, as modern political realia urge for tolerant interaction with cosmopolitan student and parent groups, which is possible only if the cross-cultural competence of a specialist has been formed earlier, including: knowledge of the culture and history, ability to generate and bring the ideas of world into the content of general education to reflect its diversity; the ability to organize pedagogical process as a dialogue of different cultures in time and space. This implies awareness of the motives for multicultural activities in a multinational environment: needs and interests, aspirations, value orientations, motives; assessment of personal traits and qualities of future specialist; readiness to carry out professional activity in a multicultural educational space; formation of interethnic tolerance and regulation on its basis of their professionalism in accordance with the working modules of a specific society. The purpose of the article is to reveal the practice features of «Bachelor» and «Master» degree students by specialty 013 «Primary education», taking into account the specifics of a polyethnic region. Methods research used: analysis of scientific data, Internet resources, Ph.D. dissertations in the study field, the methods of practice organisation for «Bachelor» and «Master» degree students by specialty 013 «Primary education»; observation, conversation, testing, questionnaires, diagnostic work. Working with the students in a multi-ethnic environment, future teachers begin to realize that they must be constantly engaged into the process of self-education and self-development, formation of interethnic tolerance, social stance, etc. It is during the practice that a student can really learn to respect, love and perceive the children as they are, to form tolerance, endurance, responsibility and sense of duty, to master the specifics of work (peculiarities of educational and cultural positions, customs and traditions, language) with children and parents − representatives of national minorities, religions, races, etc. That is, during practical pedagogical activity, in a polyethnic environment, personal and professional qualities of the future teacher should be applied.
Актуальность процесса формирования межэтнической толерантности будущих учителей начальных классов в процессе практической подготовки обусловлена современным состоянием развития системы образования Украины как многонационального государства. Цель нашего исследования − раскрыть особенности практики студентов специальности 013 «Начальное образование» образовательного степени «Бакалавр» и «Магистр» с учетом специфики полиэтнического региона, для достижения которой использованы следующие методы: анализ научных источников, интернет-ресурсов, диссертаций по обозначенной проблеме, изучение методики организации практики для студентов специальности 013 «Начальное образование»; наблюдение, беседа, тестирование, анкетирование, диагностическая работа. Представлены авторские методические рекомендации «Формирование межэтнической толерантности будущих учителей начальных классов в процессе практической подготовки», которые обеспечат студентам-практикантам овладения спецификой профессиональной деятельности в полиэтническом регионе.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25015
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (43) - 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Атрощенко Тетяна Олександрівна.pdf369.08 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.