Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25568
Title: Радянські освітні перетворення в Закарпатській області 1946-1950 рр.: ідеологічний аспект
Other Titles: Soviet educational transformations in the Transcarpathy region of 1946-1950: the ideological aspect
Authors: Міщанин, Василь Васильович
Keywords: Закарпатська область, більшовики, освіта, школа, учні, вчителі, навчання, реформа, відділ освіти, університет, ідеологія, Transcarpathian region, Bolsheviks, education, school, students, teachers, reform, department of education, university, ideology
Issue Date: 2018
Publisher: Говерла
Citation: Міщанин, В. В. Радянські освітні перетворення в Закарпатській області 1946-1950 рр.: ідеологічний аспект / В. В. Міщанин // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Історія / відп. за вип. Н. П. Керецман. – Ужгород, 2018. – Вип. 1 (38). – С.34-42. – Рез. англ. мовою. – Бібліогр.: с. 39-40 (32 назви).
Abstract: У статті йдеться про освітню реформу радянської влади в Закарпатській області 1946-1950 рр. На основі раніше неопублікованих документів, автор досліджує становище освіти на Закарпатті в перші по- воєнні роки, вказує на відновлення радянською державою діяльності закладів освіти, процесу навчання, ка- дрове забезпечення шкіл. Окремо розглядається реорганізація системи освіти: запровадження обов’язкового семирічного навчання, поширення середньої освіти, створення мережі закладів середньої спеціальної освіти, заснування Ужгородського університету. Разом з тим, вказується на ідеологізацію освіти, перехід на ра- дянські навчальні плани і програми, контроль і пресинг стосовно закарпатської інтелігенції. Автор вказує на зміни в апараті Закарпатського обласного відділу освіти, у порівнянні із періодом Закарпатської України – створення секторів шкіл, дитячих будинків, дошкільних установ, кадрів, спеціальний, плановий, адміні- стративно-господарський. Приділено увагу обласній нараді працівників народної освіти краю, що відбулася в січні 1946 р. в Ужгороді. Вона відіграла значну роль у переході на нову радянську систему навчання. Ідей- но-політичному вихованню вчителів мав сприяти інститут удосконалення кваліфікації вчителів, спеціальні науково-методичні наради, конференції, семінари для керівників шкіл і педагогічних працівників усіх рівнів. Обмін досвідом із вчителями УРСР та інших республік мав також сприяти швидшій інтеграції Закарпаття в освітній простір СРСР. Обов’язковими ставали первинні партійні осередки в школах. Викладачі і студенти університету також знаходилися під прискіпливою увагою партійного керівництва. Свідченням є березнева 1947 р. постанова обкому КП(б)У «Про викладання суспільних наук в Ужгородському університеті». Ідейно- політичне виховання молоді покладалось на кафедру марксизму-ленінізму. Під шквал більшовицької критики за неправильне ідеологічне викладання потрапили викладачі університету П. Сміян, Ф. Потушняк, М. Леле- кач, Є. Кондор.
The article deals with the educational reform of Soviet power in the Transcarpathian region of 1946-1950. Based on previously unpublished documents, the author investigates the situation of education in Transcarpathia in the first post-war years. He indicates the restoration by the Soviet state of the educational institutions, the process of training, staffing of schools. Separately, the reorganization of the education system is considered: the introduction of compulsory seven-year education, the expansion of secondary education, the creation of a network of institutions of secondary specialized education, the establishment of Uzhhorod University. At the same time, it points to the ideologization of education, the transition to Soviet curricula and educational programs, power control and pressure on Transcarpathian intellectuals. The author points out the changes in the apparatus of the Transcarpathian Regional Department of Education in comparison with the period of Transcarpathian Ukraine - the creation of sectors of schools, orphanages, preschool institutions, personnel, special, planned, administrative and economic. Attention was paid to the regional meeting of the workers of the national education of the region, which took place in Uzhgorod in January 1946. She played a significant role in the transition to a new Soviet education system. Ideological and political education of teachers should have been promoted by the institute for the improvement of teachers' qualifications, special scientific-methodical meetings, conferences, seminars for school leaders and teachers of all levels. The exchange of experience with teachers of Soviet Ukraine and other republics should also contribute to the faster integration of Transcarpathia into the educational space of the Soviet Union. Obligatory became the primary party cells in schools. Teachers and students of the university were also under the close attention of the party leadership. Evidence is the March 1947 decree of the Transcarpathian Regional Committee of the KP (b) U "On Teaching Social Sciences at Uzhgorod University". The ideological and political upbringing of young people was entrusted to the department of Marxism-Leninism. Under the flurry of Bolshevik criticism, teachers of the University P. Smyyann, F. Patushniak, M. Lelekach, E. Condor came to the wrong ideological teaching.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25568
ISSN: 2523-4498
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Історія Випуск 1(38) - 2018
Наукові публікації кафедри бізнес-адміністрування, маркетингу та менеджменту
Наукові публікації кафедри модерної історії України та зарубіжних країн

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Міщанин В.В..pdf314.24 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.