Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25621
Title: Науково-методологічні засади концепції управління стратегічними змінами на підприємстві
Other Titles: Научно-методологические основы концепции управления стратегическими изменениями на предприятии
The scientific and methodological principles of the concept of management strategic changes in the enterprise
Authors: Власенко, Т. А.
Vlasenko, Tetiana
Keywords: зміни, стратегічні зміни, зацікавлені сторони, ситуаційний аналіз, стратегічний потенціал, процесний підхід, контекстуальний підхід, змістовний підхід, изменения, стратегические изменения, заинтересованные стороны, ситуационный анализ, стратегический потенциал, процессный подход, контекстуальный подход, содержательный подход, changes, strategic changes, stakeholders, situational analysis, strategic potential, process approach, contextual approach, meaningful approach
Issue Date: 2019
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Власенко, Т. А. Науково-методологічні засади концепції управління стратегічними змінами на підприємстві / Т. А. Власенко // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство / голов. ред. М. М. Палінчак. – Ужгород, 2019. – Вип. 25, Ч. 1. – С. 49-53.
Series/Report no.: Міжнародні економічні відносини та світове господарство;
Abstract: Стаття присвячена обґрунтуванню концепції управління стратегічними змінами на підприємстві. Надано підходи, які узагальнюють управління стратегічними змінами на підприємстві: змістовний або контекстний, контексту- альний, процесний, адаптивний, системний, ситуаційний, поведінковий, когнітивний, психодинамічний, гуманістичний і компетентнісний. Наведена власна концепція управління стратегічними змінами, яка включає низку положень: щодо змісту змін сфера імплементації передбачає визначення предметної області й використання управлінських практик за такими метафорами, як машина, політична система, організм, потік і перетворення; необхідність урахування життєвого циклу підприємства й галузі на забезпечення їх відповідності; аналіз зовнішнього середовища з урахуванням характеру взаємодії вітчизняної національної економіки зі світовою; методологічний базис, який включає цілі, методи, принципи, закони, критерії; в основі реалізації управління стратегічними змінами знаходиться відповідний потенціал; використан- ня ситуаційного аналізу у поєднанні з управлінням ризиками; управління інтересами зацікавлених сторін.
Статья посвящена обоснованию концепции управления стратегическими изменениями на предпри- ятии. Предоставлены подходы, которые обобщают управления стратегическими изменениями на предприятии: со- держательный или контекстный, контекстуальный, процессный, адаптивный, системный, ситуационный, поведенче- ский, когнитивный, психодинамический, гуманистический и компетентностный. Представлена собственная концепция управления стратегическими изменениями, которая включает ряд положений: относительно содержания изменений сфера имплементации предусматривает определение предметной области и использования управленческих практик по метафорам: машина, политическая система, организм, поток и преобразования; необходимость учета жизненного цикла предприятия и отрасли на обеспечение их соответствия; анализ внешней среды с учетом характера взаимодей- ствия отечественной национальной экономики с мировой; методологический базис, который включает цели, методы, принципы, законы, критерии; в основе реализации управления стратегическими изменениями находится соответству- ющий потенциал; использование ситуационного анализа в сочетании с управлением рисками; управления интересами заинтересованных сторон.
The article is devoted to substantiation of the strategic changes management concept at the enterprise. It is proved that there is no unity of vision of the strategic changes essence and the concept of management them in the national scientific paradigm. The most important models of researchers for change management are determined. There are given approaches that generalize the management of strategic changes in the enterprise. It is determined that one of the most widespread approaches is content, in which it is determined that should be directly changed at the enterprise. Within the framework of the contextual approach, factors that cause changes are considered. The process approach allows us to answer the question of how changes are made. The system approach involves understanding the enterprise as a whole, with an appropriate structure and endangered properties, which allows us to determine which tools need to be used to ensure success in strategic change. The purpose of the situational approach is to determine the priorities. Within the framework of the adaptive approach, it is determined how changes are to be implemented. Behavioral, cognitive, psychodynamic, humanistic and competent approaches allow providing personnel support in the course of changes. The concept of strategic change management, which includes a number of provisions, is presented. Regarding the content of the changes, the scope of implementation implies the definition of the domain and the use of management practices by metaphors: machine, political system, organism, flow and transformation. The next element is the need to take into account the life cycle of the enterprise and industry to ensure their compliance. An obligatory element of the concept is the analysis of the external environment, taking into account the nature of the interaction of the domestic national economy with the world. The base of the concept is the methodological basis, which includes goals, methods, principles, laws, criteria. The basis of the implementation of management strategic changes is the potential, which within the framework of socio-economic and productive approaches is determined precisely by the structure of the company's ability to achieve its goals in terms of subjective and objective components. An important element is the situational analysis combined with risk management. The last element of the concept is the management of the stakeholders interests.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/25621
ISSN: 2413-9971
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Випуск 25 Частина 1 - 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Власенко Т. А..pdf322.69 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.